De Nederlandse horeca heeft de omzet afgelopen jaar met 5,7 procent zien toenemen. Dat is de sterkste groei in vijftien jaar, meldde
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren.
*Toename aantal consumpties*
De omzetgroei vlakte tegen het einde van het jaar wel af. In het vierde kwartaal gingen de verkopen van hotels, restaurants, snackbars en cafés met gemiddeld 0,6 procent omhoog ten opzichte van het derde kwartaal. Dat was met name te danken aan een toename van het aantal consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol. Op jaarbasis nam de omzet binnen de horeca in het vierde kwartaal met 6,6 procent toe. Met name de snackbar deed in de laatste maanden van het jaar betere zaken, met een omzettoename van 2,4 procent. Het betreft de grootste groei in 4,5 jaar.
*Restaurants, cafés en hotels*
Restaurants en cafés behaalden respectievelijk 1,8 procent en 1 procent meer opbrengsten. Cafés schroefden de prijzen meer op dan andere horecagelegenheden. Consumpties werden hier 2,3 procent duurder. Hotels beleefden daarentegen een lastig kwartaal, waarin de omzet met 3 procent zakte. In de twee voorafgaande kwartalen presteerden zij juist beter dan de andere branches binnen de horeca.
~Christel Tuin~
Omzetgroei horeca sterkst in 15 jaar
1 maart 2016