In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro.
Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6.
Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.
Verblijfslocatie
Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36 procent), in de trein (34 procent ) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18 procent).
'Denken als een kok'
Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. "Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door 'te denken als een kok': door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: 's ochtends als onderdeel van het ontbijt en 's middags als lunch-pizza uit de oven", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.