Nederland waterland

18 maart 2016
Nederland waterland

Hoewel ik me realiseer dat deze column me een ijskoude douche oplevert, wil ik mij toch nog een keer mengen in de waterdiscussie. Wat
is er toch aan de hand in de Nederlandse horeca? Als gast krijg ik zonder blikken of blozen een fles water op tafel voor de prijs van een goede fles wijn, maar als ik gewoon vraag om een karaf kraanwater blijkt dit vaak onmogelijk. De Nederlandse horeca werkt blijkbaar met zulke kleine marges dat het afwassen van de glazen de dagwinst volledig doet verdampen. Wat dat betreft gaf Johannes van Dam het goede voorbeeld: neem gewoon je eigen bestek mee, dat scheelt de ondernemer een afwasser.

Toen ik jaren geleden voor het eerst in de Verenigde Staten was, zag ik met verbazing dat de gasten in iedere eetgelegenheid een bijna gedwongen waterkuur kregen. Zodra je het waterglas weer op tafel zette, was er een mijnheer of mevrouw met een kan ijswater die het weer tot de rand toe vulde. Voor zover ik weet, heeft dit in de VS nog nooit geleid tot faillissementen. Er schijnt echter geen wet te zijn die horecagelegenheden dwingt gratis water aan te bieden. Het is zelfs omgekeerd, in de VS kan het in hele hete zomers worden verboden om gratis water aan te bieden.
Waarom zou een restaurant gratis water moeten aanbieden? Het is een aardig gebaar, het laat zien dat je de gast wil verwennen en het kweekt heel veel goodwill. De gewoonte in Zuid Spanje om bij ieder glas wijn een klein hapje te geven, is vergelijkbaar en helaas nog niet op grote schaal doorgedrongen in Nederland. Kleine attenties genereren loyaliteit en ‘herhaalbezoeken’. Ik ga liever terug naar een restaurant waar ik zonder vragen een karaf water krijg. Restaurants die er een punt van maken, komen nadrukkelijk lager op mijn ranglijst te staan, ongeacht de kwaliteit van het eten.

Mag het wat kosten? Een fles wijn van 3 euro staat meestal voor 15 of 18 euro op de kaart, een fles kraanwater zou dan gratis moeten zijn. Natuurlijk is het niet nodig om iemand op een terras alleen een gratis glas water te geven, het gratis water is altijd een ‘bijgerecht’. En wat betreft de kostendiscussie: ik begrijp niet dat de horeca zonder blikken of blozen zijn producten via allerlei actiesites zoals Groupon.nl, Heerlijk.nl en Diner-cadeau.nl voor een habbekrats kan aanbieden en zich vervolgens druk maakt over gratis kraanwater. Zie dat ook gewoon als een investering.

~Pieter Punter~

Overig nieuws