Mensen willen uitgebreid ontbijten. Dat is dé trend van 2012. Verder gaan we terug naar de oerproducten zoals oerkoffie en wordt het madelaine cakje het helemaal. Dit vertelde Vincent van Dijk, trendwatcher, tijdens zijn presentatie Horecatrends 2012 op de Horecava 2012. Overkoepelende trend is dat de consument graag
duidelijkheid wil in de keuze van zijn horecaproducten.
*Medical food*
De consument zal ook in 2012 weer bewust geld uitgeven. Vooral gezondheid zal een overweging zijn om een product wel of niet te kopen. De gezonde snacks komen nog meer in opkomst, maar nu speelt ook de bewustwording een grotere rol. "Zo gaan mensen bijvoorbeeld gember thee drinken, niet omdat ze het lekker pittig vinden, maar omdat het ook goed voor ze is. Dit geldt ook voor kakivruchten. Een lelijke vrucht, maar gezond", licht Van Dijk toe.
*Happy Recessie*
Van Dijk noemde zijn trendlist Happy Recessie. De horeca kent een moeilijk periode en 2012 zal ook een moeilijk jaar worden. "Maar de consument wil een positieve draai geven aan deze recessie. De consument heeft nog geld, maar geeft het alleen bewuster uit", aldus de trendwatcher.
*Flexibel en verrassen*
Taak aan de horeca is om in 2012 de consument de verbazen en te verrassen. De consument wordt niet bang van de recessie. "Maak duidelijk welk product je verkoopt, wees creatief en ga de samenwerking aan met andere bedrijven. De consument is trouw, dus zorg ervoor dat zij jouw ambassadeurs worden."
~Myrtille Vromans~
Mensen willen uitgebreid ontbijten
11 januari 2012