Mark Tamsma, directeur Horeca Accountancy, gaf op de vijfde editie van de Nationale Lunchroomdag een presentatie over succesverhalen in
uitdagende tijden. Kon u er niet bij zijn of wilt u de presentatie een keer terug lezen? Lees hier wat Mark Tamsma heeft verteld.
*Deel succesverhalen*
In tijden van de financiële crisis komen er veel negatieve berichten naar buiten. We lezen alleen wat niet goed gaat. In zijn presentatie vertelt Tamsma dat we positiever moeten worden, het verleden moeten loslaten en succesverhalen moeten delen. Je wordt volgens hem gelukkiger als je op het eind van de dag terug kijkt en denkt: wat was positief? Tamsma laat het publiek tijdens zijn presentatie kennis maken met drie type ondernemers. Those who make things happen, Those who watch things happen en Those who wonder what has happened. Those who make things happen zijn creatief, authentiek, hebben een vechtersmentaliteit en een positieve instelling. Ze hebben de Âsponsmentaliteit en zuigen het positieve op. Ook praten ze veel met andere ondernemers.
*Creatie van kunstmatige vraag*
Mark Tamsma maakt duidelijk dat mensen daar heen gaan, waar het druk is. Probeer drukte te creëren, door bijvoorbeeld fotoÂs op de site te plaatsen van een vol terras, stimuleert het werkelijke bezoek, zegt hij. Ook kunt u als ondernemer Âdummiegasten inzetten. Vraag vrienden en familie om tijdens rustige dagen op uw kosten een drankje te komen drinken in de zaak. Een echte, slimme ondernemer heeft volgens Tamsma een kortingsactie met bepaalde schaarste en zet bekenden in op het terras. Die kortingsactie creëer je door overzichtelijk OP=OP te presenteren en dagspecials aan te bieden die alleen vandaag speciaal zijn.
*Creatie van zichtbaarheid*
In dit deel van zijn presentatie laat Tamsma zien dat het belangrijk is jezelf te laten zien. Zorg er daarom voor dat je verschillende bekende zoektermen, zoals bestelunchroomstad.nl, in uw domeinnaam verwerkt. Zo wordt uw bedrijf relevanter om als resultaat uit te komen als daarop gegoogled wordt. Ook zegt hij dat gratis reclame altijd mooi meegenomen is. Zorg daarom dat uw logo op bekers koffie to go staat en niet het logo van de leverancier of plaats bijvoorbeeld tijdens werkzaamheden een reclamebord op een rotonde en langs de weg.
*Goedkoper*
Upselling kan de gemiddelde besteding per gast verhogen, maar dit wordt volgens Tamsma in de praktijk te weinig gebruikt. Door koffie aan te bieden in small-, medium- en largeformaat kiezen veel mensen voor de medium versie. In de presentatie laat hij zien dat dit leidt tot een vijf procent hogere besteding. Daarnaast kan op de inkoop ook veel bespaard worden. Dit wordt goedkoper door als lunchroomhouder jaarlijks te bellen met enkele leveranciers en als u onderhandelt over de prijzen. Door als ondernemer uw vijfjarig bestaan te vieren en speciale jubileum kortingsbonnen te verkopen trekt u extra klanten. Als laatste legt Tamsma uit dat "crowdfunding":http://www.lunchroom.nl/dossier/crowdfunding-in-de-horeca/ een goede manier is om aan financiering te komen.
~Maud Vissers~
Mark Tamsma over succes in uitdagende tijden
21 maart 2013