In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Loyaliteit is in opkomst. Moderne technieken maken dit betrekkelijk eenvoudig. Heb jij een loyaliteitsprogramma? Waarom niet/wel en hoe dan?
Anielka Menner van lunchroom Smaak Lokaal in Rijen:
“Wij geven onze vaste gasten één of twee keer per jaar een mogelijkheid.”
“Wij werken niet met een loyaliteitsprogramma. Wij geven onze vaste gasten één of twee keer per jaar de mogelijkheid om een Smaak Lokaal cadeaukaart te kopen met een extra opwaardering. Bijvoorbeeld 25 euro wordt 50 euro. We hebben dit in januari gedaan omdat we de prijzen hadden verhoogd en het wordt zeer gewaardeerd onder onze vaste gasten. Waarschijnlijk herhalen we dit net voor de zomervakantie.”
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“Echte loyaliteit zit ‘m volgens mij niet in het geven van korting.”
“Wij hebben vanaf het begin af aan de ouderwetse papieren stempelkaart. Bij tien stempels krijgt men de volgende tosti of koffie gratis. In verloop van tijd zijn we deze ook digitaal gaan aanbieden, simpel in je Wallet op je telefoon. Het zijn uiteraard vooral de vaste gasten die sparen, zo kan je iedereen op een eerlijke manier een beetje korting geven als blijk van waardering omdat ze zo vaak komen. Je kunt echter zoveel systemen gebruiken als je wilt, echte loyaliteit zit ‘m volgens mij niet in het geven van korting maar in het geven of doen van iets extra’s. Af en toe iets lekkers cadeau geven, na sluitingstijd toch nog even snel die cappuccino maken ondanks dat de machine al schoongemaakt is. Aanbieden dat ze een belangrijk pakketje bij jou mogen laten bezorgen als ze niet thuis zijn. Die kleine dingen zorgen voor de echte binding. Want zeg nou zelf: als je ergens heel vaak komt heb je dan liever korting of een extra glimlach?”
Freek Weel, director of operations bij Vascobelo:
“We maken een loyaliteitssysteem gekoppeld aan de betaalrekening.”
“Wij staan op het punt om met nieuwe technieken te gaan werken voor loyaliteit. Samen met een partner maken we een loyaliteitssysteem gekoppeld aan de betaalrekening. Zo herkennen we overal de gast en kunnen we die belonen voor het vertrouwen. Ook werken we met wat oudere systemen, zoals de koffiekaart. Hiervan verkopen we er meerdere per dag, waarbij de gast de elfde koffie gratis krijgt.”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“Gelukkig hebben wij die doelgroep niet.”
“Wij hebben momenteel geen loyaliteitsprogramma. We hebben voorheen wel met een stempelkaart gewerkt, gedurende een halfjaar maar we merkten dat de gasten er niet zo mee bezig waren, het leverde niet veel op. Je hebt een soort publiek dat zit te azen op zoveel mogelijk krijgen voor weinig. Gelukkig hebben wij die doelgroep niet, waardoor het niet aansloeg. Sindsdien hebben we het niet meer gedaan.”
Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.