Het jaar is weer bijna voorbij. We hebben de tien opvallendste horecagebeurtenissen van dit jaat (natuurlijk extra veel gebeurtenissen uit de lunchroombranche) voor je op een rijtje gezet en laten je zien welke vijf items het best gelezen werden op lunchroom.nl.
1. Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland
In november won Paul Bakker van lunchroom Baker & Moore de felbegeerde award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Zijn broodje – Mr. Baker goes Asia – wist Aziatische smaken op passende wijze te combineren met brood. Eenmeer dan terechte winnaar!
2. Lunchcafé waar je kunt douchen
We gingen op bezoek bij lunchcafé Jut & Jul in Zaandam. Omdat er in deze lunchzaak ook veel truckers komen, is het hier ook mogelijk om te douchen. De uitsmijters en kroketten vliegen je hier figuurlijk gezien om de oren. Geen poespas, gewoon lekker eten voor weinig. Ook dit soort zaken hebben bestaansrecht!
3. Vijf food trends die je straks overal ziet
In maart publiceerden we je deze lijst van vijf trenditems. Is de voorspelling uitgekomen? Niet helemaal, want natuurlijke ‘mood boosters’, zelfgemaakte proteïnerepen, drankjes met extra proteïnen en MCT, ‘plant-based’ food en duurzame verpakkingen zie je weliswaar steeds vaker, maar lang nog niet overal.
4. Op bezoek bij Stoet, Enschede
Nog een topper op onze website. Het interview met Natasha warmerdam van Stoet in Enschede werd heel goed gelezen. Niet vreemd, want een lunchroom in een bibliotheek is best wel bijzonder. Voor Enschedese begrippen is het een hippe zaak en voor kinderen is er een leuke speelhoek ingericht.
5. Café Aimée geopend
In het mooie pand, voorheen De Burcht, aan de Laan van Meerdervoort in is dit jaar de nieuwe horecagelegenheid ‘Café Aimée’ geopend. Café Aimée combineert een Frans interieur met eigentijdse chique en botanische stijlelementen, fluwelen banken en een gouden messing bar. De eigenaren van het restaurant Marloes, Martijn en Bart hebben met Café Aimée een nieuwe hotspot gecreëerd.
6. Debuut verkocht
Horecabedrijf Debuut werd in augustus verkocht aan het Nederlandse investeerdersbedrijf Waterland. Met de overname zou een bedrag van rond de veertig miljoen euro zijn gemoeid. Debuut zit door heel Nederland en is bekend van de ketens Popocatepetl, Stan & Co en De Colonie. In totaal heeft de groep 29 vestigingen in Nederland.
7. Lunchroom Trendmonitor 2018/2019 gepresenteerd
In maart werd de Lunchroom Trendmonitor 2018/2019 gepresenteerd. Waar staat de lunchbranche nu, hoe ziet de toekomst eruit, wat zijn de trends en wat worden de trends? Voor iedere lunchroomeigenaar is het een geweldig rapport om eens goed na te lezen.
8. Gratis kraanwater of niet?
Aan het begin van 2018 moedigde EU-Commissaris Frans Timmermans de horeca aan om water in de horeca gratis aan te bieden, als onderdeel van een voorstel dat de Europese Commissie op 1 februari 2018 deed. Dit voorstel is een reactie op de Right2Water campagne, een burgerinitiatief uit 2014 om toegang tot water als mensenrecht te beschouwen. In Nederland bepaalt de ondernemer nog altijd zelf of kraanwater een gratis dienst is, of niet.
9. Lage btw-tarief gaat van 6 naar 9 procent
In het najaar van 2018 besloot het kabinet om het lage btw-tarief van zes naar negen procent te verhogen. Het nieuwe tarief gaat per 1 januari 2019 in. Het nieuwe tarief heeft impact op de administratie, de prijzen van goederen en diensten, de facturatie en btw-aangifte bij de jaarovergang.
10. Foodhallen Rotterdam geopend
Na een lange voorbereiding opende afgelopen zomer op de Kop van Zuid de Rotterdamse foodhallen haar deuren. Absoluut geen copycat van de Amsterdamse foodhallen, maar een eigenwijze en eigentijdse Rotterdamse no-nonsense foodhal. Waar zich vroeger zeebonken en havenbaronnen verzamelden, melden zich nu 15 lokale standhouders.
Best gelezen op lunchroom.nl
De perfecte naam voor een lunchroom
McDonald’s presenteert nieuwe veggie burgers