Lunch, bakkerij en ijs is de toekomst

10 juli 2013
Lunch, bakkerij en ijs is de toekomst

Al 23 jaar runnen ze Bakkerij Verdeuzeldonk, maar onlangs besloten eigenaren Geert en Marlies met de tijd mee te gaan. Ze openden daarom een lunchroom en verkopen sinds kort ijs. Dat de broodzaak
juist met deze gelegenheden wordt uitgebreid, ligt volgens Geert voor de hand. “Een bakkerij hoort een lunchroom en ijsgedeelte te hebben. Dat is al van oudsher zo.”

In het Limburgse dorpje Wanssum bestaat de bakkerij al meer dan honderd jaar. Sinds 1990 zijn Geert en Marlies de eigenaren van de zaak, waarbij zij met hun vijf kinderen wonen. “We verbouwden omdat we een nieuwe uitdaging zochten en omdat we het bedrijf wilden klaarstomen voor de toekomst. Het moet goed zijn als een van de kinderen of iemand van buitenaf de zaak overneemt.”

*Verandering*
Lunchrooms, ijszaken en bakkerijen zijn in de loop der jaren gescheiden en verschillende eetgelegenheden geworden. “Deze drie concepten samen zijn de toekomst”, aldus Geert. Dat de eigenaren voor deze verandering hebben gekozen, is omdat zij slechte tijden een stap voor wilden zijn. “Het is belangrijk om te groeien. Je kunt niet dertig jaar hetzelfde blijven doen.” Er zal nog meer veranderen. Zo blijft de ijssalon in de vakantieperiode open tot 20.00 uur, worden er binnenkort ijscoupes verzorgd, en komen er een menukaart, een website en een terras. “Je ziet steeds vaker de 24-uurs economie”, zegt Geert. “Wij spelen daarop in door binnenkort zeven dagen per week open te gaan.”

*Reclame*
Geert weet hoe hij het beste gasten kan trekken. “De ijshoorn buiten is, samen met mond-tot-mondreclame, de beste reclame die ik heb. Gasten zien de hoorn en komen daarom naar binnen. Als zij het brood in de winkel zien, nemen zij hier vaak iets van mee. Het is de perfecte combinatie. Andersom geldt hetzelfde. Kinderen zeuren om ijs als de ouders brood halen. Hoe harder zij zeuren, hoe harder ik lach”, aldus de bakker.

*Ambachtelijke salades*
“We hebben nog geen officiële kaart, maar we verkopen zeven luxe belegde broodjes, snacks en koffie met gebak.” Omdat ze anders een kok moesten aannemen, heeft het stel niet gekozen voor een warme keuken. “Het brood maken we zelf, dus dat is goed. Wij kopen ambachtelijke salades van een groenteverwerkingsbedrijf in Noord-Holland. Wij vinden dat wat we verkopen van goede kwaliteit moet zijn.”

*Vakblad Lunchroom*
De rubriek Van Start is in iedere editie van vakblad Lunchroom te lezen. Bent u net gestart met uw lunchroom en wilt u in deze rubriek staan? Stuur dan een mail met uw gegevens naar "redactie@uitgeverijps.nl":mailto:redactie@uitgeverijps.nl en wie weet staat u wel in de komende uitgave!

~Foto: Tim van Dijk Photography~

~Maud Vissers~

Overig nieuws