In de horeca kunnen we er niet meer omheen: het volgen van trends en het toepassen daarvan binnen het eigen horecaconcept is een must. Maar hoe kom je op ideeën en hoe zet je de trends om naar een bruikbaar, omzetgenererend product of toepassing binnen de eigen zaak?
*Motiveren en inspireren*
Douwe Egberts (DE) heeft met dit vraagstuk in het achterhoofd onder de vlag van koffiemerk Laurentis het 'Caffè Maestro programma ontwikkeld. Barista Jeroen Veldkamp en Tom Wijnants van DE/Laurentis halen horecaondernemers uit de eigen, bekende omgeving om ze vervolgens mee te nemen in hun programma waarbij inspireren en motiveren centraal staan. Daarnaast wordt er praktisch meegedacht over het toepassen van de nieuw opgedane kennis en ideeën.
~De groep wordt tijdens de trendtour geïnspireerd en gemotiveerd~
*Onderdelen*
Het programma bestaat uit drie onderdelen, de Laurentis Caffè Maestro Trendtour, een masterclass en een bezoek van een Âmystery guest in de eigen onderneming, nadat de trendtour en masterclass zijn gevolgd. Uitgangspunt van het programma is koffie, maar tijdens de trendtour wordt er breed gekeken naar uiteenlopende concepten en een breed gevarieerd aanbod.
~Op de pedalen door de hoofdstad~
*Ideeën en ervaringen*
Woensdagochtend 19 januari ging er een nieuwe trendtour in Amsterdam van start. Na een enthousiaste uitleg van Jeroen Veldkamp krijgt iedereen een fiets en start de tour. De groep bestaat uit ondernemers die uit het hele land komen. Daarbij heeft iedereen uiteenlopende horecaondernemingen, wat onderling al tijdens de aftrap zorgt voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen.
~Jeroen Veldkamp geeft tekst en uitleg over de trenddag~
*Ambacht en liefde*
Tijdens de fietstocht door Amsterdam wordt telkens gestopt bij verschillende bijzondere horecaondernemingen. De groep wordt gewezen op de verscheidene concepten, waarbij gekeken wordt naar interieur, product, maar vooral ook naar sfeer en beleving. Er wordt een broodje gegeten in de bakkerij van HARTOGÂS BOTERHAM , waar je bestelt aan de toonbank en daarna plaatsneemt in de oude bakkerij. Het interieur is eenvoudig, maar de ambacht en liefde voor een mooi product zijn duidelijk zichtbaar.
~Het interieur van HARTOG'S BOTERHAM~
~Ambachtelijke broodsoorten~
*Huislijke uitstraling*
In de grotere horecazaken die in de tour zitten wordt er gewezen op het warme ÂthuisgevoelÂ. Het is belangrijk dat er, ook al heb je een grote zaak, er een huiselijk gevoel wordt gecreëerd. In interieurdetails, verlichting maar ook door de indeling van de ruimte is dit gevoel te creëeren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de brasseries Mazzo en Witteveen van horecabedrijf IQ Creative (Nevy, Supperclub, Vyne, Nomads, Envy). Beide zaken hebben binnen de bestaande ruimte nieuwe ruimtes en zitgelegenheden gemaakt waardoor een intiem gevoel ontstaat.
*Oud-Hollands, maar dan nieuw*
~Oud-Hollands, maar dan wel 2.0~
Een heel andere sfeer geeft het charmante, nostalgische StientjeÂs. Zonder enige vorm van oubolligheid is het oma Stientje die op alles toeziet in de oud-Hollandse ingerichte zaak.
Een kloppend, sfeervol totaalconcept, wat tot aan het bloemetjesservies en het oud-Hollandse tegelmenu is doorgevoerd.
*Meer doen met kennis*
~Aantrekkelijke snoeppotten van pappabubble~
~Bij Tea Bar draait alles om thee~
Via het enthousiaste verhaal van de handgemaakte persoonlijke snoepjes pappabubble en theespecialist Tea Bar, komen we bij koffiebar de espressofabriek. De liefde en de kennis voor koffie komen hier uitgebreid ter sprake.
De groep krijgt heldere uitleg over de nieuwste trend: Âslow coffeeÂ, maar ook over kwaliteit en product wordt veel duidelijk gemaakt. Tijdens het ruiken, bestuderen en proeven wordt het duidelijk dat er zo veel meer met koffie mogelijk is dan er nu nog vaak wordt gedaan in de horeca.
~Slow coffee bij de espressofabriek~
~Het wauw-effect van koffie~
*Zelf toepassen*
Na een dag fietsend inspiratie opdoen in Amsterdam is het in ieder geval duidelijk dat er veel ontwikkelingen in de horeca te zien zijn. Van grote, uitgebreid doorgevoerde concepten tot praktische tips en trucs waardoor een horecabedrijf een meerwaarde aan zijn producten en diensten kan geven. Het blijft echter aan iedere ondernemer zelf om te kijken hoe al deze informatie toepasbaar is in het eigen concept.
~Janneke Hoeben~
Dagje 'aan' in plaats van 'in' de zaak werken
21 januari 2011