Kritiek op KHN als codehouder Hygiënecode

18 februari 2016
Kritiek op KHN als codehouder Hygiënecode

De initiatiefnemers van de website "KHNgaattever.nl":http://khn-gaat-te-ver.nl/ (Nederlands Horeca Gilde, Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland en
Vereniging Professionele Frituurders) hebben minister Schippers een brief gestuurd. Daarin waarin wordt haar verzocht om de invoering van de nieuwe Hygiënecode voor de horeca uit te stellen. Er komen namelijk verschillende klachten binnen bij deze initiatiefnemers over Koninklijke Horeca Nederland als codehouder.

*Op KHNgaattever.nl staat het volgende te lezen:*
Door politieke besluitvorming is het Bedrijfschap Horeca en Catering opgeheven per 1 januari 2015. Het Bedrijfschap was tot die datum de officiële codehouder van de Hygiënecode voor de Horeca. Het Bedrijfschap zette zich tot 2015 in voor een gezonde en professionele bedrijfstak, waarbij alles draaide om modern ondernemerschap en vakmanschap. Dat deden ze klantgericht, objectief en belangeloos.

Door het opheffen van het Bedrijfschap is het houderschap van de Hygiënecode voor de horeca terechtgekomen bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hiermee heeft deze organisatie de taak op zich genomen om de code verder te onderhouden en beschikbaar te stellen voor iedereen die bedrijfsmatig dranken, spijzen of maaltijden verstrekt voor gebruik ter plaatse of deze bezorgt aan derden.

Tot voor kort kon iedereen het boek met daarin de Hygiënecode voor de horeca voor een redelijke prijs aanschaffen of kon de code gewoon gratis digitaal geraadpleegd worden. En omdat deze modulair was opgebouwd konden gebruikers de code zelf online op maat samenstellen, downloaden en uitprinten. Minder pagina’s, meer maatwerk!

Horecaverenigingen Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland, Nederlands Horeca Gilde, en Vereniging Professionele Frituurders hadden al eerder hun bezwaren geuit tegen de prijs die KHN vraagt voor de code. Bovendien vinden zij dat KHN ondernemers misleidt door te suggereren dat het in bezit hebben van een hygiënecode verplicht is. Het was voor de verenigingen aanleiding de site KHNgaattever te starten en een brandbrief te sturen naar de minister. “In deze brief vragen wij de minister om KHN aan te spreken op diens verantwoordelijkheid als houder van de Hygiënecode voor de horeca. Wij vragen haar ook om KHN te sommeren de prijsstelling direct aan te passen en tot terugbetaling te dwingen aan die afnemers die voor de Hygiënecode meer dan de kostprijs hebben betaald. Deskundigen schatten de maximale kostprijs bij deze oplage op circa 15 euro per exemplaar.”

*Ontnemen*
Het viertal verenigingen vervolgt: “mocht KHN hier niet aan willen voldoen, dan hebben we de minister gevraagd KHN het houderschap te ontnemen en dit onder te laten brengen binnen een onafhankelijke stichting, waarin ook de andere verenigingen en belanghebbenden vertegenwoordigd zijn. We hebben de minister gevraagd om tot die tijd de ingangsdatum van de nieuwe code uit te stellen.

*Op de website wordt ook vol ongeloof over het ledenvoordeel voor KHN-leden gesproken:*
Tot onze verbijstering wordt de nieuwe hygiënecode, waarin een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd, nu door KHN als houder van de code aangeboden voor € 100 en krijgen haar leden 70% korting! Dat je je leden voordelen wil bieden is begrijpelijk, maar niet als je de verantwoordelijkheid naar je toe hebt getrokken voor het houderschap van een hygiënecode voor alle horecabedrijven. Het is zelfs bij wet bepaald dat de houder de goedgekeurde code aan iedereen beschikbaar moet stellen, al dan niet tegen een vergoeding die niet meer mag bedragen dan de kostprijs.

Wij vinden dan ook een prijs van € 100 niet acceptabel en met het geven van 70% korting aan haar leden gaat KHN haar boekje te buiten. Met een simpele rekensom tonen we aan dat KHN het houderschap niet waardig is. Wat vind jij van de handelswijze van KHN betreffende de invulling van haar houderschap van de Hygiënecode voor de horeca?

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws