In januari 2009 heeft onderzoekbureau Foodinc. met haar Nederlands Kokspanel een smaakonderzoek gedaan op het gebied van soep. De smaaktesten vonden plaats in een Kookcollege in Amersfoort en een Kooklokaal in Den Haag. Drie verschillende merken soep zijn in een blinde smaaktest naast elkaar gezet en beoordeeld door bijna 30 professionele koks van het Nederlands Kokspanel. Maggi kwam qua uiterlijk, geur, kleur, binding en smaak het beste uit de test.
Het onderzoek op het gebied van soep komt voort uit de trend die is ontstaan met betrekking tot de ontwikkeling van gezonde convenience soepen. Consumenten worden zich steeds meer bewust van wat ze consumeren, grootkeukens krijgen steeds meer vragen hierover en de verschillende aanbieders van soep proberen hierop in te spelen door de soepen zo gezond mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door het zout- en vetgehalte te verlagen.
Frank van Grieken, directeur van Foodinc. zegt: Dertig professionele koks van Het Nederlands Kokspanel hebben een vijftal soepen van Maggi, Knorr en Honig blind naast elkaar
getest en beoordeeld. Na 2 dagen testen in 6 verschillende groepen kunnen we concluderen, dat zout- en vetverlaging niet altijd samen gaat met behoud van smaak. Er treedt soms wat smaakvervlakking op. Maggi krijgt met de Franse Mosterdsoep een duidelijke voorkeur van de professionals en
wordt als lekkerste getest.
Koks gaan voor Maggi soep
19 januari 2009