Werknemer: koffie belangrijker dan lunch

28 juli 2014
Werknemer: koffie belangrijker dan lunch

Ruim 60 procent van de Nederlanders vindt goede koffie op het werk belangrijk. Een goede kop koffie wordt daarmee belangrijker gevonden dan een lekkere lunch
op kantoor, een jaarlijks uitje met collega’s of een laptop van de zaak. Dat blijkt uit onderzoek naar koffie op het werk onder circa 550 respondenten in opdracht van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten voor de zakelijke markt.

*Visitekaartje*
Driekwart van de medewerkers geeft aan dat goede koffie werkt als een visitekaartje van het bedrijf. Ruim een derde zegt zelfs dat het wel eens bijdraagt aan het winnen van een zakendeal. Eén op de vijf werknemers denkt zelfs zonder koffie zijn werk niet naar behoren te kunnen uitvoeren. Het allerbelangrijkste op het werk vinden Nederlanders een goede relatie met de werkgever en een goed ingerichte werkplek. Leuke collega’s en het ontvangen van waardering en complimenten komen daarna. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen meer waarde hechten dan mannen aan de relatie met hun werkgever en de beschikbare faciliteiten. Goede koffie op het werk is voor mannen en vrouwen echter even belangrijk.

"*MEER LEZEN OVER KOFFIE? KLIK HIER*":http://www.lunchroom.nl/?q=koffie&x=zoeken

*Koffieautomaat plek voor een praatje*
Niet alleen de kwaliteit van de koffie is belangrijk, ook heeft de koffieautomaat een sociale functie. Het blijkt bij uitstek een plek om bij te praten met de collega’s. Alle ondervraagden geven aan dit te doen. Geroddeld over collega’s of gesproken over privézaken wordt er nauwelijks bij de koffieautomaat. Meest populaire gespreksonderwerpen zijn actuele projecten en werkzaamheden, ruim acht op de tien hebben het hier wel eens over bij de koffiemachine. Daarnaast worden vooral het laatste nieuws en de activiteiten van het afgelopen weekend besproken.

*Betalen voor koffie op het werk*
Ruim twee derde van de werkenden vindt koffie een basisvoorziening, waarin de werkgever moet voorzien. Als dan toch betaald zou moeten worden voor de koffie, dan is 17,5 procent daartoe bereid wanneer de koffie er wel beter van wordt. Een kleine 10 procent zou nu ook al bereid zijn te betalen voor de koffie. Gemiddeld zijn zij bereid tot 49,4 cent te betalen voor de koffie op het werk.

*Favoriet*
Het onderzoek keek ook naar welke koffie favoriet is bij de werknemers. Bovenaan staat cappuccino met stevig melkschuim, dat door 33 procent van de respondenten werd genoemd. Filterkoffie staat op de tweede plaats, espresso eindigt op de derde plek.



~Linda Groothuijse~

Overig nieuws