Na deze verwarrende tijden kan alles langzaamaan weer terug naar normaal, en na meer dan een jaar gecomprimeerd te werken krijgt de horeca steeds meer ruimte om te herstellen. Niet alle horeca moest geheel sluiten, sommige ondernemingen konden openblijven voor afhaal. Grand Cafetaria ICI in Sleeuwijk is daar een van, hoe is dat nou? In dit interview vertelt Siu-y Wu hoe ICI het jaar is rondgekomen.
Hoe kom je als ondernemer de crisis door?
“Wij als cafetaria hebben daar weinig last van, wij mogen openblijven voor afhaal. Dus wij hebben gewoon gedaan wat we altijd doen alleen dan zonder publiek. Mensen die halen nog wel eten bij ons, ze eten het gewoon niet meer hier. “
Welke nieuwe omzetstromen heeft u aangeboord?
“Geen nieuwe omzet, maar wij hebben wel meer kosten gemaakt. Zo hebben wij een online platvorm opgezet, zodat mensen online kunnen bestellen en dat kost ook allemaal geld. Je neemt een soort abonnement af. En het personeel draait ook gewoon door terwijl er toch wel wat minder omzet is. Maar een nieuwe vorm is niet binnengekomen.”
Hoe ziet uw onderneming er in de post-coronatijd uit?
“Voor corona hadden wij meer drankomzet en meer ijsverkoop, er is zeg maar meer doorstroom. Nu is het meer gecontroleerd, mensen nemen het eten mee naar huis dus de bijproducten verkopen minder. Normaal komen er dan nog mensen langs voor een ijsje of drinken, maar nu met corona blijven een heleboel mensen thuis, die durven niet meer naar buiten. Dus er is geen spontane actie.”
Hoe kijkt u uit naar de toekomst van de horeca?
“De toekomst van de horeca? Nou, ik hoop dat alles goed komt. Dat wij weer volop aan de bak kunnen.”
Hoe vindt u dat de overheid zijn steun heeft laten zien?
“Wij hebben geen steun gehad van de overheid, omdat wij open waren voor afhalen hebben wij toch elke maand onze inkomsten. Maar ik denk dat ze het wel goed doen, sommige restaurants hebben het echt nodig. Het zijn allemaal kosten, je huur moet betaald worden of je hypotheek, en je personeel want die kan je niet zomaar laten vallen.”
Had u deze periode zelf anders aangepakt maar wel met gebruik van de momentele maatregelen?
“Het was hetzelfde gebleven, er is niet veel veranderd.”
Hoe blijf je volgens u een goede ondernemer in deze lastige tijd?
“Gewoon positief blijven, dat helpt. En kijken wat er binnenkomt.”
Kunt u als restaurant groeien omdat andere restaurants het niet redden door corona?
“Ik zie wel dat er heel veel ondernemers over zijn gegaan naar friet bakken, dus eigenlijk hebben wij meer concurrentie gekregen tijdens de corona periode. De Bolderik is friet gaan bakken, je kan nu ook bij de La Rue friet afhalen. Je probeert wel van alles, maar of het ook echt helpt… Er is te weinig vraag naar. Veel ondernemingen zijn nu opzoek naar nieuwe omzetstromen, je moet toch wat verzinnen. Ik denk wel dat wij daar weinig last van hebben gehad.”
Heeft u tips voor bedrijven die het slecht doen tijdens de coronacrisis?
"Ja, je moet altijd zoeken naar iets anders. Thuis zitten mokken dat helpt niet. Als het ene niet werkt, dan maar over op het volgende idee. Heel veel frietzaken zijn bijvoorbeeld begonnen met upload friet. Dan krijg je friet met allerlei soorten toppingen, ziet eruit als een soort pizza."
Heeft u de lockdown periode gebruikt om aanpassingen binnen het bedrijf toe te passen, bijvoorbeeld verbouwen, herstructureren of menu?
"Niet binnen het bedrijf, maar wel meer privé. De lockdown hebben we gebruikt om zelf een beetje tot rust te komen. Het personeel de uren laten draaien die ze normaal gesproken ook draaien en dan doe je zelf maar een stap je terug. Zelf een beetje op rust komen."
Hoe heeft u uw bedrijf gepromoot/geuit op bijvoorbeeld sociale media? En heeft u dit anders behandeld dan 'normaal'?
We hebben Facebook wel meer gebruikt. Dat is voor ons ook nieuw, hiervoor deden wij wel telefonisch bestellingen behandelenm maar omdat wij hier niet in een keer zoveel mensen binnen willen hebben, raden wij natuurlijk de klanten aan om telefonisch te bestellen. Maar als iedereen telefonisch gaat doen dan wordt het heel druk met de telefoonlijn. Dus daarom hadden wij ook in het begin van de lockdown WhatsApp geïntroduceerd. Mensen konden via WhatsApp hun bestellingen doorgeven, maar toen werd dat ook weer te druk. En het is ook heel veel werk, want je leest een bericht, je zet het in de kassa en je draait het uit. Maar op een gegeven moment loopt het vast omdat het zo druk werd. Daarom zijn we gestart met online bestellingen. Dan voert de klant zelf in wat ze willen hebben en dan wordt de bon bij ons uitgeprint. Dat is voor ons een handeling minder. Na de lockdown houden we dit systeem ook, naast het reguliere bestellen. Dat is best handig."
Deze crossmediale productie is gemaakt door Jayda van der Ven studente van het NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.