Als één van de weinige sectoren in de horeca blijft het aanbod van ijssalons stijgen in Nederland. Het aantal ijssalons is in de afgelopen tien jaar met bijna 60 procent gestegen en is uitgekomen op
525 vestigingen. De focus verschuift steeds meer naar duurzaam, biologisch en gezond ijs. De zomertrend van 2013 is chocolade ijs in verschillende vormen en combinaties. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca  advies uit Warmond.
*Omzet in wintermaanden*
Steeds meer ijssalons kiezen ervoor om het assortiment met bijvoorbeeld pannenkoek, chocolade of koffie te verbreden om hiermee in de wintermaanden extra omzet te genereren. Ook de samenwerking met horecabedrijven/bedrijfskantines biedt de ijsmakers een extra afzetmarkt. De marktverdeling zal de komende jaren verschuiven naar 60 procent/40 procent. Momenteel bestaat circa 70 procent van de ijssalons uit gespecialiseerde ijssalons, 30 procent uit ijssalons die een aanvullend assortiment aanbieden en een verwaarloosbaar deel uit ijssalons die uitsluitend ijs leveren aan de horeca.
*IJsje blijft betaalbare verwennerij*
Nieuwe concepten met een moderne en frisse uitstraling in combinatie met verrassende ijssmaken zorgen voor een nieuwe beleving, waarbij het interieur steeds belangrijker wordt. Juist in economisch mindere tijden zal een ijsje betaalbare verwennerij blijven. Dat er minder mensen op vakantie naar het buitenland gaan zal ook positief bijdragen aan de omzetontwikkeling van ijssalons. Bij een gelijkblijvende ontwikkeling zal het aantal ijssalons toenemen tot circa 625 ijssalons in 2015.
~Myrtille Vromans~
IJssalons overwinteren de crisis
27 juni 2013