"De horeca-ondernemer moet in 2011 waakzamer zijn dan ooit. De economie vertoont weliswaar lichte tekenen van herstel, maar de omzet in de horecabranche is nog lang niet terug op het hogere niveau van 2007. Dit zei Lodewijk van de Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bij de opening van de Horecava.
*Onzekerheid*
Van der Grinten: "Er is geen zekerheid over de financiële positie van belangrijke eurolanden. De vrije bestedingsruimte van de consument staat daarom onder druk. De ondernemer in de horeca moet goed op de kosten letten en vooral innovatief zijn. De ondernemer kan voor zijn bedrijfsresultaat en omzet niet vertrouwen op de conjunctuur en zal het succes zelf moeten maken en de kosten beheersen."
*Cijfers onder druk*
Van der Grinten lichtte op de Horecava 2011 de cijfers toe die aangeven dat afzet (omzetvolume), werkgelegenheid en bedrijfsresultaat per horecaonderneming nog steeds afnemen. Ook al is de tendens minder sterk dan in de twee voorgaande jaren.
*Toekomstbestendigheid*
"De juiste balans in prijs-kwaliteit, professionaliteit en innovatie zijn de factoren die van grote invloed zijn op de toekomstbestendigheid van de horecaondernemer.", aldus Van der Grinten. Bovendien zien we dat de spanning op de horecabranche ten opzichte van bijvoorbeeld concepten in de retailbranche de komende jaren zal toenemen.
*Kernpunten*
Van der Grinten gaf als voorbeeld van innovatie het op intelligente wijze benutten van social media zoals twitter, linkedin, hyves en facebook. Koninklijke Horeca Nederland zal op dinsdag 11 januari het Social Media Magazine presenteren voor horecaondernemers ter ondersteuning in hun bedrijf. Ontmoeten en binden van de gasten kan niet meer uitsluitend binnen de muren van de horecalocatie. "Gasten willen ook op andere manieren betrokken zijn bij de totale beleving van een horecaconcept", aldus Lodewijk van der Grinten. De gasten waarderen de horecaondernemers die met fatsoen en met vakkennis zorgen voor een goede en gastvrije beleving.
*Belangenbehartiging*
In het afgelopen jaar heeft Koninklijke Horeca Nederland de relaties met lokale en landelijke overheden verstevigd. Het Platform Verduurzaming Voedsel en het sluiten van het convenant Gezond Gewicht zijn daar voorbeelden van. Obesitas, duurzame voeding en verantwoord alcohol schenken krijgen ook in het komende jaar extra aandacht. Ook de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie om overvallen aan te pakken en het verminderen van de bureaucratie die voor veel ondernemers speelt bij het aanvragen van vergunningen hebben concrete resultaten opgeleverd.
*Ondernemersdossier Horeca*
Een concreet resultaat is vertaald in de introductie van het Ondernemersdossier Horeca. Hiermee is het mogelijk voor de horecaondernemers om alle wetten en regels op één plek te vinden en ook direct vergunningen aan te vragen.
~Frank Lindner~
Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'
10 januari 2011