Drie op de vijf horecamedewerkers zijn wel eens jaloers op zzp’ers. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gedreven softwareoplossingen voor personeelsplanning. De redenen voor deze jaloezie zijn dat zzp’ers meer verdienen, meer controle hebben over hun werktijden en geen vaste werkplek hebben.
De voornaamste reden waarom horecamedewerkers jaloers zijn op zzp’ers is hun hogere inkomen, zegt 27 procent. Op de tweede plaats noemt 24 procent de controle over de uren die zzp’ers hebben en de bijbehorende flexibiliteit. Tot slot vindt 7 procent de afwisseling in werkplekken die zzp’ers hebben jaloersmakend.
Opvallend is dat de belangrijkste reden voor de jaloezie van horecapersoneel verschilt van winkelpersoneel en logistieke eerstelijnsmedewerkers. Terwijl horecamedewerkers vooral jaloers zijn op het hogere inkomen, noemen de winkelmedewerkers en logistieke medewerkers juist de flexibiliteit in werktijden als voornaamste reden (29 procent en 24 procent).
Jongere horecamedewerkers jaloerser dan ouderen
Ruim de helft (62 procent) van de generatie Z horecamedewerkers, die 18 tot 25 jaar oud zijn, is wel eens jaloers op zzp’ers. Voor de millennials in de leeftijdscategorie 25 tot 34 geldt dit nog voor net iets meer horecamedewerkers, namelijk 64 procent. Dit maakt hen de meest jaloerse leeftijdsgroep. De oudste leeftijdsgroep, de 45-plussers, heeft het minst last van jaloezie. Bij hen geldt dit voor 42 procent.
"Ons onderzoek toont aan dat horecapersoneel onder andere flexibiliteit en controle over de werktijden zoals zzp'ers hebben, bijzonder aantrekkelijk vinden", zegt Jan de Rooij, countrymanager Nederland bij Quinyx. “Door werknemers meer zeggenschap te geven over hun werktijden en omstandigheden, verhoog je de betrokkenheid en loyaliteit. In een krappe arbeidsmarkt is het behouden van waardevolle medewerkers een prioriteit. Gebruik technologie en innovatie om de werkomstandigheden te verbeteren en zorg ervoor dat je personeel zich gewaardeerd voelt. Het is niet alleen goed voor de werknemers, maar ook voor een bedrijf als geheel.”