Horeca scoort dikke voldoendes

12 maart 2012
Horeca scoort dikke voldoendes

De horeca krijgt hoge rapportcijfers voor service, kwaliteit en prijs. Frits Spangenberg van Motivaction: “De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Nederlanders zijn zeer tevreden over de horeca en komen er graag blijkt uit de Mentality-meting 2011 die onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland uitvoerde.

*Gastvrij en veilig*
Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een gastvrije en veilige plek. Vooral de service/gastvrijheid in de horeca scoort hoog met een 8,1. Slechts 2 procent geeft een onvoldoende.

*Restaurants en eetcafés meest bezocht*
De ruim 1.300 deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44 procent bezoekt maandelijks een restaurant, ruim een derde een eetcafé.

*Snackbar meest populair onder fastservice*
In de sector fastservice is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34 procent). De mening van de Nederlanders over al deze eetgelegenheden is zeer positief. Zij beoordeelden de kwaliteit van de gerechten met een 8.2.

*Prijsbewust*
De Nederlandse consument let op de prijs; bijna 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En over deze prijs zijn zij tevreden, deze wordt beoordeeld met een 7,8.

*Nieuwe zaken op aanraden bekenden*
Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82 procent) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

*Voorbeeldfunctie horeca*
De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74 procent van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan een derde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt, hoewel zij niet per se spreken uit persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval.

*Maatschappelijke taak*
Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl voor Nederlanders moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren. Volgens hen doet de horeca niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

*Smeermiddel samenleving*
Frits Spangenberg van Motivaction: “De horecasector speelt niet alleen een hoofdrol wat betreft gastvrijheid en werkgelegenheid, maar ook als het gaat om verantwoord alcoholgebruik en sociaal maatschappelijk gedrag. De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

*Hotel en disco minst bezocht*
Drinkgelegenheden zijn populair bij de Nederlanders, meer dan een derde (38 procent) bezoekt minstens een keer per maand een café of bar. 17 procent van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15 procent geeft aan een keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

*Horeca als werkgever?*
Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18 procent van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.

~Frank Lindner~

Overig nieuws