HMSHost International heeft de door NS uitgeschreven tender voor de overname van Broodzaak gewonnen. De medewerkers van NS Stations zijn hierover donderdag 2 augustus geïnformeerd. De wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers gaat vanaf 1 december dit jaar alle 29 vestigingen van de keten exploiteren. Het contract heeft een looptijd van 10 jaar en is per direct goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar.
De komende jaren worden er fors meer reizigers verwacht op treinstations, waardoor een sterke omzetgroei van broodconsumptie wordt voorzien. HMSHost International werkt aan een nieuw eigen broodmerk voor de Nederlandse treinstations met een groter, kwalitatief en gevarieerd aanbod, gebaseerd op nieuwe trends en de laatste inzichten. Het nieuwe broodmerk zal eind dit jaar worden gelanceerd.
Meer dan een tussenstop
Walter Seib, CEO van HMSHost International, is trots dat NS heeft gekozen voor HMSHost International: “Niet alleen de reiziger, maar ook NS kiest voor onze persoonlijke benadering. Daar zijn wij trots op. Uiteraard bieden wij financiële zekerheid, maar dankzij onze persoonlijke benadering maken wij het verschil. Daardoor worden de locaties die wij exploiteren meer dan een tussenstop. Het zijn ‘places to be’ waar reizigers zich thuis voelen, op elk moment. Onze medewerkers creëren een prettige sfeer door de reizigers, onze gasten, echte aandacht te geven. Met een hogere bestedingsbereidheid als direct resultaat.”
De samenwerking tussen HMSHost International en NS begon in 2015. Sinds die tijd exploiteert HMSHost International 17 vestigingen van Burger King, 4 vestigingen van La Place en meerdere vestigingen van LEON, Bistrot, ’t Koffiehuis en Bar Centraal op diverse Nederlandse treinstations. In maart dit jaar werd de eerste Nederlandse winkel van Pret A Manger geopend op station Utrecht Centraal.
HMSHost International maakt het verschil
Sytze van der Aa Commercieel Directeur NS Stations: “In haar strategie Spoorslags Beter kiest NS er voor om zich te richten op het bieden van een goede treinreis. Het zorgen voor gastvrije stations van wereldklasse en het bijdragen aan een comfortabele reis van deur tot deur horen daar onlosmakelijk bij. Wij werken al drie jaar intensief samen met HMSHost International op enkele stations. Dankzij een optimaal merkportfolio, een krachtig nieuw broodmerk, een sterk financieel aanbod en uiteindelijk door in alle facetten te doen wat ze beloven, laten zij zien dat ze expert zijn in het exploiteren van merken op high traffic locaties.”
Hij vervolgt: "We halen met HMSHost International een ondernemende partner in huis die niet alleen met ons meedenkt, maar ook bijdraagt aan de groei van de business door kansen te creëren, merken te introduceren en optimaal te laten presteren binnen onze operationele richtlijnen.”
Groei werkgelegenheid
Met de voorspelde groei van reizigers en broodverkopen, is de verwachting dat de werkgelegenheid de komende jaren zal groeien. De overname vindt plaats met behoud van werkgelegenheid voor ruim 400 medewerkers. Daarnaast geeft de overname de huidige personeelsleden ook nieuwe kansen op doorgroei en ontwikkeling, omdat HMSHost International over een eigen vakopleiding beschikt waar personeel aanvullende opleidingen en trainingen kunnen volgen in de praktijk.
Bovendien krijgen werknemers die dat willen de kans om een overstap te maken naar andere formules, vestigingen op andere treinstations, locaties op Schiphol of in Roermond. “Kortom, het carrièreperspectief voor alle medewerkers neemt toe”, vertelt Walter Seib. “Wij kijken terug op een soepel overgangstraject van de medewerkers van Burger King op de stations in 2015. Die ervaring nemen wij mee in het huidige overgangstraject. Wij kijken er naar uit om alle Broodzaak-medewerkers te verwelkomen binnen HMSHost.”
Over HMSHost International
HMSHost International, onderdeel van de Autogrill Group, is wereldmarktleider in het creëren van horeca-ervaringen voor mensen die onderweg zijn. Het bedrijf kan rekenen op de inzet van 3.611 medewerkers in Nederland en exploiteert eet- en drinkgelegenheden op meer dan 42 vliegvelden in Europa, Azië en het Midden-Oosten. Dankzij klinkende commerciële resultaten die financiële zekerheid bieden en 50 jaar ervaring in het ontwikkelen en exploiteren van eigen merken en wereldberoemde licentiemerken waaronder Starbucks en Burger King, krijgt HMSHost International het vertrouwen van opdrachtgevers. Persoonlijke aandacht voor de gasten, snelle service, duurzaamheid en gezonde en lekkere producten vormen de basis van deze jarenlange en succesvolle partnerships.