Het Geheim van Woerden: onderscheid door variatie

Auteur: redactie
17 augustus 2008
Het Geheim van Woerden: onderscheid door variatie

De opening van Lunchroom Het Geheim van Woerden, nu ruim een jaar geleden, was gehuld in een sluier van mysterie. Een campagne met grote borden langs de weg maakte de bewoners nieuwsgierig. Eindelijk werd het geheim ontrafeld.

In het oude centrum van Woerden ligt aan de Havenstraat 45 Lunchroom Het Geheim van Woerden. Voordat Esmee Koeleman en Rob van Gijn er hun onderneming begonnen, zat er een woonwinkel in het pand. Maar dat blijkt niet de enige historie van deze locatie te zijn. Achter de lunchroom ligt een ruime tuin met een prachtig terras. Van Gijn: ‘Onze theetuin heeft een hoge “wow-factor”. Veel mensen weten niet dat de tuin er ligt en dat je er heerlijk een kopje thee of koffie kunt drinken.’ Koeleman vult aan: ‘Ten tijde van de woonwinkel werd er niets met de tuin gedaan, wij vonden dat zonde.’

In het midden van de theetuin ligt een waterput die in 1600 werd geslagen. Tegenwoordig is de rand opgetrokken uit moderne bakstenen, maar binnenin is het metselwerk uit de middeleeuwen zichtbaar. Van Gijn legt verder uit: ‘In die tijd was er op deze plek een pastorie waar Jan de Bakker verbleef, een priester die een belangrijke rol speelde tijdens de Beeldenstorm.’ De tuin en de put maakten dan ook deel uit van de naamgeving van de lunchroom. Men kende deze geheime plaats niet. ‘Aan het woord “geheim” kleven zoveel associaties,’ aldus Van Gijn. ‘Je kunt in het geheim afspreken en je kunt ons bellen op ons “geheime” nummer.’

Zelf aangelegd

Koeleman en Van Gijn wilden in eerste instantie beginnen met koffie en thee. Later kwam daar de lunch bij. ‘Als mensen rond het middaguur in je zaak komen gaan ze geheid om broodjes vragen,’ zegt Van Gijn. In eerste instantie konden ze dat in een gedeelte van het pand doen. Toen de eigenaar van de woonwinkel besloot te stoppen, konden ze het hele pand compleet omtoveren tot een eigen zaak. Alles is zelf aangelegd. Van het bouwen van de bar tot het aansluiten van de toiletten. De vader van Esmee heeft daarbij de handen flink uit de mouwen gestoken. Tijdens de verbouwing en inrichting werden de plannen goed geheim gehouden. De ramen zaten potdicht en opvallende reclameposters aan de kant van de weg hielden de inwoners van Woerden en omstreken flink bezig. Esmee: ‘Als we ergens wat gingen drinken, hoorden we links en rechts mensen praten over onze te openen zaak.’

Het unieke van de formule van Het Geheim van Woerden is dat er niet alleen te eten en drinken is, maar dat het ook een winkelfunctie heeft. Zelfs de meubels en verlichting zijn tegen betaling mee te nemen. Koeleman: ‘Momenteel zijn we ook bezig om kleding in de winkel te krijgen.’ Van Gijn vult aan: ‘Het een versterkt het ander. Mocht het lunchroomgedeelte een dag niet zo goed draaien, dan kan de verkoop van een kroonluchter de dag goedmaken.’

De lunchroom blijft constant vernieuwen, omdat het aanbod telkens verandert. ‘De omzet herinvesteren we in de onderneming. Dat moet je gewoon doen als je net begint,’ vindt Van Gijn. De lunchroom is de kern en de winkel loopt in gelijke pas mee. En hoewel bijna alles wat het oog ziet te koop is en men thuis het gebak kan maken en de koffie kan zetten, blijft men terugkomen. Het aandeel herhalingbezoeken ligt bij de lunchroom erg hoog. Al het aanbod loopt naadloos in elkaar over. De lunchroom en het tuinterras zijn aan de achterzijde gelegen. Het winkelgedeelte voorin is ingericht met interieuraccessoires en de complete verzorgingslijn van het merk Sabon (favoriet merk van Oprah Winfrey). Beroemd zijn de bakmixen van Granny’s, waarvan diverse soorten verkrijgbaar zijn. De koffie van Golden Coffee Box en de thee van Thiemes Echte Thee zijn er ook te koop.

Onthaasten

Wie komen op dit alles af? Het publiek van Het Geheim van Woerden is volgens Koeleman en Van Gijn voor het overgrote deel ouder dan 35 jaar. ‘Daarbij is het merendeel vrouw, en de mannen die komen, worden door de vrouwen meegesleurd,’ vertelt Van Gijn met een lach. ‘Als de mannen eenmaal een biertje kunnen blijven drinken, zouden ze wel langer blijven.’ Koeleman: ‘Men komt echt naar ons voor de sfeer en de rust. Mensen komen bij ons echt onthaasten.’ Van Gijn: ‘Maar als ze drie uur met een kopje koffie zitten, vraag ik wel netjes of ze nog iets willen bestellen.’ De formule van Het Geheim van Woerden is onmiskenbaar aangeslagen. Koeleman: ‘Mensen vinden sfeer tegenwoordig weer erg belangrijk. De lunchroom kan daarom ook best beschreven worden als een “home away from home”.’

Naast het ‘huiselijke’ is Het Geheim van Woerden ook een erkend stage- en leerbedrijf. Leerlingen kunnen er het horecavak leren. Voor het vak “koken en serveren” kunnen stagiaires bij Rob en Esmee terecht. ‘We hebben in Woerden op vrijdagavond vaak last van hangjongeren,’ legt Van Gijn uit. ‘Door een stageplaats aan te bieden kunnen we in ieder geval zorgen dat er eentje minder op straat blijft hangen.’

Naast het zijn van een leerbedrijf heeft de lunchroom, ondanks het relatief korte bestaan, al een vaste traditie. Ieder jaar wordt er een Dickens-dag gehouden. Daarbij hoort klederdracht uit de Victoriaanse tijd en mensen kunnen zich met een koets voor de deur laten afzetten. Koeleman serveert sinds een halfjaar ook een high-tea. Ook zijn er plannen om iedere vrijdag in het seizoen een thema-avond te organiseren met een Braziliaanse band. Tijdens de jaarlijkse braderie, De Koeienmarkt, staat Het Geheim van Woerden met terras, tap en warme snert buiten op straat. Alle extra activiteiten zijn leuk, maar ‘alles moet wel beheersbaar blijven,’ aldus Koeleman. Van Gijn vult aan: ‘We willen komend jaar de groei handhaven en lekker blijven draaien.’ Ook diverse clubs en organisaties kennen “het geheim” inmiddels. Binnenkort zal een schrijfclub de vaste avonden houden in Het Geheim van Woerden.

Horeca-adviseur

Voor de opening namen Van Gijn en Koeleman een horeca-adviseur in de hand. Ze wilden alles perfect op orde hebben voordat de eerste gasten werden ontvangen. ‘We wilden geen flater slaan en staan rommelen met de broodjes,’ vertelt Van Gijn. Na de eerste stappen zijn de lunchroomhouders zelf aan de slag gegaan met het doorwerken van de gerechten. Iedere maand verandert er wel iets op de kaart. Op het menu staan lekker belegde boterhammen, warme provencettes met bijvoorbeeld boerengeitenkaas met walnoten in honing en rucolasla. Ook zijn er salades. Zo is er een salade van vleessoorten, zongedroogde tomaatjes, pepers in knoflook en Italiaanse Bella’s olijven waarbij maïsbrood en een pittige pruimen chutney wordt geserveerd.

Rob mag graag zelf koken en haalt veel inspiratie uit kookprogramma’s op televisie. Vooral die van de BBC (The Restaurant, Ready Steady Cook en Masterchef) vallen in de smaak. ‘Ik probeer dan een en ander uit en stel broodjes zelf samen. Het is fantastisch als je een broodje licht insmeert met pesto, vervolgens belegt met twee soorten ham en daar komt nog een huisgemaakt sausje over. Als alle smaken dan bij elkaar komen en gasten verrast zijn door de smaak… We bieden daarbij een goede prijs-kwaliteitverhouding en werken alleen maar met verse- en streekproducten.’

Het brood komt van de plaatselijke bakker, beleg van de kaasboer en slager. Jam, chutney, vruchtensappen en mosterd komen van Heerlijkheid Mariënwaerdt, een landgoed dat diverse biologische delicatessen aanbiedt. ‘We letten niet specifiek op biologisch, maar gebruiken wel zo veel mogelijk natuurlijke producten.’ Dit heeft ongetwijfeld ook weer met het geheim van deze lunchroom van doen.

In cijfers:

Zitplaatsen:                                  30
Terras in de zomer:                    28
Prijs kop koffie:                           € 2,00
Prijs kop thee:                             € 2,00
Goedkoopste gerecht:                € 3,00 (broodjes)
Duurste gerecht:                         € 12,50 (salade met o.a. gerookte paling, garnaaltjes, artisjokken)
Specialiteit:                                  Zelfgemaakte appeltaart
Bestseller:                                   Broodje Gezond

Foto: NFP Photography

LU21Jaar

Overig nieuws