Naam: Wouter Staal
Leeftijd: 34
Hoe heet je zaak? Yoghurt Barn
De locatie van je zaak: 12 locaties in Nederland (binnenkort 13)
Wat is de bestseller op de kaart? Seizoen Yoghurt Special en de Barn Breakfast
Prijs kopje koffie: € 2,25
Prijs kopje thee: € 2,75
Prijs frisdrank: € 2,75
Prijs en naam goedkoopste gerecht: € 3,95 Yoghurt Special (bijvoorbeeld Brownie Bango of Merry Berry)
Prijs en naam duurste gerecht: High Tea, € 19,95
Aantal zitplaatsen binnen: variërend van 0 (Foodhallen Amsterdam) tot 125 (Den Haag)
Aantal zitplaatsen buiten: variërend van 0 tot 60 (Den Haag, Eindhoven en Rotterdam)
Wat is de beste margemaker op de menukaart? Crazy Cookie
DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM
Hoe zou jij je lunchroom omschrijven?
"We zijn gek op yoghurt, elke dag en het hele jaar door. Wij zijn yoghurt! Nederlanders eten de meeste yoghurt ter wereld en ons doel is iedereen net zo gek op yoghurt te maken als wij. Natuurlijk middels onze relaxte Barns en gezellige Barnista’s."
Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je bedrijf?
"Gebeld worden dat er brand is in de meterkast en je zaak daarna honderd dagen moeten sluiten voor verbouwing..."
Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom?
"Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely. Prachtmerk en weet binnen een verzadigde markt een positie in te nemen. Beleving doet zoveel in welke categorie dan ook."
Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar?
"Healthy food in kleine hapjes, maar dan moet het wel lekker zijn. Dus vaker buitenshuis kunnen genieten."
Waar moet je als ondernemer nooit op besparen?
"Kwaliteit."
Waar bespaar je wel op?
"Doordat je groter wordt op inkoop en initiële investering (verbouwing)."
Wat doe je in je vrije tijd?
"Met mijn gezin tot rust komen en leuke dingen doen. Met vrienden een biertje pakken of naar de film."
Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name lunchrooms?
"Door de wettelijke loonsverhogingen en ontwikkeling meer gezond en biologisch voedsel (en dus duurdere inkoop) gaan de zelfstandigen het heel lastig krijgen de komende paar jaar. Er zullen (nog) meer ketens ontstaan met meer specialismen die zich bij elkaar concentreren nabij stadscentra. Panden worden hierdoor nog schaarser en gemeenten moeten goed nadenken over de functie van traditionele retail en (dag)horeca. Kwaliteit en beleving voeren de boventoon, samen met een oprechte bewustwording voor 'goed doen'."
Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer?
"Dat yoghurt net als een broodje gezond of salade een standaardproduct wordt dat men kiest om buitenshuis te nuttigen als ontbijt, lunch of tussendoortje. Ons doel is echt om een nieuwe markt te maken en de Nederlander (en uiteindelijk ook andere landen) aan de yoghurt te krijgen op de manier zoals wij dit doen. Een nieuwe categorie dus... Mede gedragen door anderen, in zowel speciaalzaken als traditionele horeca. Dat Yoghurt Barn hier de marktleider en trendsetter in is en we nog meer een echte ‘lovemark’ weten te maken. Een knuffelbaar merk voor iedereen dat op meerdere manieren touchpoints heeft met de gast en consument."
Hoe zorg je er voor dat je onderscheidend bent met je zaak?
"Dit doen we vanuit ons DNA en continue innovatie rondom yoghurt. Denk aan de Barn Toast die we zojuist hebben geïntroduceerd. Een belegd broodje, maar dan echt passend bij Yoghurt Barn. Gasten omarmen dit massaal."
Waar haal je de inspiratie voor je zaak vandaan?
"Social media, mijn directe netwerk en gewoon je ogen en oren open houden."
Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken?
"Facebook, Instagram en Google."