"Kun je naar tafel 6 gaan? Meneer Klaver wil je meteen spreken." De weekendkracht tegenover je ziet er verhit uit en het huilen
staat hem nader dan het lachen. Hij trekt het bijna niet meer. De oudere heer met het sikje blijkt op het punt te staan om op te stappen zonder te betalen. Het is zoÂn avond waar Âhet niet looptÂ: veel reserveringen, een aantal veeleisende vaste klanten, grote groepen en onverwacht twee zieken.
~Foto: Anne-Marie van Leggelo~
*Hoe maak je de gast weer happy?*
Je recht de rug, haalt diep adem en gaat rustig naar de tafel toe. Voordat je een vraag hebt kunnen stellen, barst meneer Klaver geïrriteerd los. Hij had veel eerder dan tafel 8 besteld, maar heeft nog steeds geen hoofdgerecht. De jongeman had hem twee keer gezegd dat het eraan kwam, maar had dus Âgelogen want er is nog steeds geen gerecht geserveerd. Bovendien is het te warm in het restaurant en waarom heeft hij zijn vaste plekje niet gekregen?
Om je heen voel je de druk en drukte, hoor je een glas vallen en gebaren er twee andere gasten naar je. Je haalt diep adem en start je charmeoffensief. Maar lukt het je om deze vaste klant weer happy, en betalend, de deur uit te laten gaan?
Lees het volledige artikel in de "decembereditie":http://www.lunchroom.nl/blad/135/ van Lunchroom!
Anne-Marie van Leggelo is verbonden aan het Etiquette Bureau: "www.etiquettebureau.com":http://etiquettebureau.com/
Help! Een lastige gast
29 december 2014