Waar de wereldleiders zich in Den Haag verzamelden, verzamelde de top van de Nederlandse bakkerijsector (en vele lunchroomondernemers) zich in Autotron Rosmalen. Bijna 7.000 bezoekers, maar liefst
60 procent meer dan vorig jaar, hebben de ruim 150 deelnemers op 23 & 24 maart op Bakkersvak overweldigd.
*Ontmoetingsplaats*
Een veel gehoorde uitspraak was dan ook ''Als ik dit van tevoren had geweten, had ik meer personeel naar de beurs meegenomen om iedereen te woord te kunnen staan'', aldus Henk-Jan Huurman namens Dragee. De afgelopen jaren heeft Bakkersvak gezorgd voor nieuw elan in de bakkerijsector. Bakkersvak is niet alleen bedoeld voor leveranciers die hun producten willen presenteren, maar ook een ontmoetingsplaats om te netwerken met vakgenoten en waar beleving centraal staat.
*Lunchroomeigenaren*
De verwachtingen waren dit jaar dan ook hooggespannen, maar zeker niet onhaalbaar, terugkijkend naar het resultaat. Uit de markt is met veel lof over Bakkersvak gesproken. Veel partijen waren verrast door de hoeveelheid mensen als ook de kwaliteit. Zo was 60 procent van de bezoekers afkomstig uit de ambachtelijke bakkerijsector, maar ook andere sectoren waren goed vertegenwoordigd, zoals de industriële bakkerijen, chocolaterieën, restaurants, lunchrooms, retailers, cateraars, ijssalons, koffiebars en tearooms.
*Inspiratie*
Voor de bezoekers was er inspiratie ten overvloede, een maximale 'zintuigenprikkeling' door de meest heerlijke geuren en smaken en konden er indrukwekkende creaties worden bezichtigd. 86% van de bezoekers beoordeelt de beurs dan ook als goed tot zeer goed en 77% vond de kwaliteit van de deelnemers goed tot zeer goed. Bovendien verwacht bijna 50% producten aan te schaffen die ze op de beurs hebben gezien. Daarnaast hebben de demonstraties van het BoulangerieTeam en het Nederlands Patisserie Team gezorgd voor een onvergetelijke dag, konden bezoekers hun ogen uitkijken bij de prachtige showstukken van de deelnemers aan de Dutch Pastry Award en natuurlijk niet te vergeten; de Bakkerij van de (V)oorsprong waar men ideeën kon opdoen hoe met weinig budget een bakkerij in te richten is met de laatste trends uit de bakkerijsector.
*Familiedag*
Door de familiedag op zondag, met speciaal voor de allerkleinsten een kinderhoek, hebben de bezoekers het als een echt dagje uit ervaren. Op deze manier heeft ook de hele familie mee kunnen genieten rondom de uitreiking van de verkiezing ÂLeukste Bakker van NederlandÂ, die dit jaar gewonnen is door Brood- en Banketbakkerij Gebr. Van Den Berg uit Maasdijk. Vanwege het grote succes en enthousiasme in de markt wordt ook volgend jaar weer gestreden om deze felbegeerde titel.
*Nog groter*
Natuurlijk waren er ook kritische noten. ÂZo wordt Bakkersvak volgend jaar nog grootser en ruimer van opzet, maar de kernwaarden, zoals de laagdrempeligheid en gastvrijheid in de perfecte ambiance van het Autotron blijven hierin behouden. Eenvoudige deelname gekoppeld aan een eerlijke ROI. Een jaarlijkse vakbeurs voor de bakkerijsector die moet ook in de toekomst lonend blijvenÂ, aldus Bas van Gent, Group Exhibition Manager van Bakkersvak. ÂZo hebben we de prijzen gelijk weten te houden en staan we garant voor uw gastvrijheid t.a.v. uw klanten.Â
*Volgende editie*
Van alle bezoekers is 81 procent volgend jaar absoluut weer voornemens de beurs te bezoeken en de beursvloer is alweer voor meer dan driekwart gevuld. De volgende editie van Bakkersvak vindt plaats op zondag 8 en maandag 9 maart 2015 in het wederom gastvrije en makkelijk te bereiken Autotron Rosmalen.
~Thijs Jacobs~
Groot succes voor Bakkersvak
24 april 2014