Gastvrijheid verandert, verander mee!

29 oktober 2012
Gastvrijheid verandert, verander mee!

Maarten Wessels sprak in zijn presentatie over gastvrijheid & zintuigen. Hoe serveert u uw gerechten? Zoals de gast het verwacht of kiest u voor de verrassing?

*Controle en gastvrijheid*
Twee kenmerken die volgens Wessels samen gaan met gastvrijheid zijn controle en vertrouwen. Een gast geeft tijdens een diner buitenshuis, de controle over aan de gastheer. Hij vertrouwt de horecaondernemer. Ga hier niet onvoorzichtig mee om en instrueer uw team om de verwachtingen van de gast te overtreffen. Laat een gast dus niet wachten op de rekening. Als de gast om de rekening vraagt, wil hij graag de controle terug, ga hier dan in mee.

*Kijk naar de gast*
Muziek is belangrijk voor uw zaak, gaf Wessels aan in zijn presentatie. Wat doet muziek met uw gast. "Prikkel de zintuigen en kijk hoe uw gasten in uw zaak zitten. Gastvrijheid gaat veranderen en u moet nog meer letten op de gast. Ga ik doen wat mijn gast verwacht, of ik ga het overtreffen? Dat vind ik een prima vraag. Maar de vraag die ik u stel is of u de verwachtingen van uw gast kent of denkt u ze te kennen? In het Culinair Pretpark proeft u de gerechten die u denkt te kennen, maar ze gaan u verrassen", aldus Wessels. U moet in de toekomst niet alleen kijken naar wat u kunt met bepaalde facetten en trends, maar kijk wat u er mee kunt naar uw gasten toe.

*Geen proces maar emotie*
Wessels ging ook in op de gastvrijheid als proces of emotie. Vraag die u uzelf kunt stellen is of u weet wat gastvrijheid voor u betekent en of u deze overbrengt aan uw gast met emotie. Of is het een proces waarin veel vragen op de automatische piloot worden gesteld. Denkt u aan vragen als 'heeft het gesmaakt?' of 'eet smakelijk'. Zorg ervoor dat gastvrijheid geen proces wordt, maar laat het een emotie zijn.

*Focus op detail*
Belangrijke boodschap die Wessels meegaf, is dat er nagedacht moet worden over waar gasten naar kijken. Waar leggen zij de focus op? Zorg er als horecaondernemer voor dat uw gast een beleving ervaart die zij niet verwachten. Door middel van een filmpje werden bezoekers erop gewezen dat men vaak de focus heeft op de opdracht maar niet op de omgeving eromheen. Aan u een kans om daar verandering in te brengen. Breng details aan de beleving van uw gast in uw zaak.

*Voldoende kansen*
Uit de voordracht van Wessels bleek dat de horecaondernemer nog voldoende kansen heeft om de zintuigen van zijn gast te blijven prikkelen. Het Culinair Pretpark heeft drie dagen op rij een evenement waarin zij de horecaondernemers tips geven om de zintuigen te blijven prikkelen. Wees vernieuwend en ga die uitdaging aan. Blijf verrassen. Wessels geeft op 30 en 31 oktober nog twee voordrachten per dag. Bezoek het nieuwe evenement Prikkel je Zintuigen in de Cooking & Baking Plaza in Gilze. Het bezoek is gratis.

*Op de foto*: Maarten Wessels
~Myrtille Vromans~


Overig nieuws