Cafetaria’s, snackbars en andere professionele frituurbedrijven beleefden in april, mei en juni het beste kwartaal sinds 2010. De omzet groeide met liefst 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit het maatwerkrapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in opdracht van vakvereniging ProFri elk kwartaal wordt opgesteld. Voorzitter Hans Hus van ProFri is opgetogen. “We komen van ver. Ik herinner me nog levendig dat we enkele jaren geleden een kwartaalcijfer hadden van min 3,5. Ook de laatste jaren toonden de kwartaalcijfers nog vaak een matige groei. Dit kwartaalcijfer is echt goed nieuws, ook omdat de groei niet alleen komt uit hogere prijzen, maar ook meer producten werden verkocht.”
De voorzitter van ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, weet uit de praktijk dat ettelijke honderden bedrijven het nog aanmerkelijk beter doen dan het gemiddelde CBS-cijfer. “Er zijn veel bedrijven die groeien met royale dubbele cijfers. Daar tegenover staan dus bedrijven die het nog altijd moeilijk hebben. De tweedeling in onze branche van 5700 bedrijven is nog altijd groot. Alleen de ondernemers die tijdig investeerden, meebewegen met de markt en op goede locaties zitten profiteren van de groei.”
Groei broodnodig
Overigens was de branche hard toe aan een substantiële omzetgroei, zo stelt Hus. “Omzet is één ding, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de winstgevendheid,” zegt de ProFri-voorzitter. In de nieuwe editie van vakblad Frituurwereld uitte Hus onlangs zijn zorgen over de winstgevendheid van cafetaria’s. De afgelopen jaren liep die bij veel bedrijven in de sector terug. Hus zegt: “Zo nam de winstgevendheid af door hogere personele kosten. Als je ziet hoe groot het gebrek aan kundig personeel is, zullen deze lasten ongetwijfeld verder oplopen de komende tijd. Daarnaast investeerden veel bedrijven in nieuwe activiteiten, zoals maaltijdbezorging. Dat levert niet alleen in het begin extra kosten op, maar bovendien is de winstmarge lager dan op gerechten die afgehaald worden. Kortom: de winstgevendheid blijft een aandachtspunt.”
Fastfoodrestaurants
In de boeken van het CBS staan cafetaria’s en snackbars geregistreerd onder de zogenaamde SBI-code 56102. Deze groep omvat ongeveer 14.000 bedrijven, naast cafetaria’s ook fastfoodrestaurants, ijssalons, lunchrooms en veel andere spijsverstrekkers. Het doet Hus deugd dat het CBS de naam van deze groep met ingang van heden heeft veranderd naar “fastfoodrestaurants". De naam was “Snackbars, ijssalons e.d.”. Hus zegt hierover: “Vroeger was deze naam prima, want snackbars en ijssalons waren de eerste twee bedrijfstypes die nu de basis vormen van dit deel van de horeca, de sector Fastservice. Maar het blijft een diffuse groep van bedrijven. Door de nieuwe naam wordt in elk geval een deel van de verwarring, onder meer in de berichtgeving over dit soort kwartaalcijfers, voorkomen. Fijn dat het CBS ons verzoek om de naam te veranderen serieus heeft opgepakt.”