Frank Lindner, hoofdredacteur van het vakblad Lunchroom, gaf op de vijfde editie van de Nationale Lunchroomdag een presentatie over trending topics in de lunchroombranche. Was u er niet?
Geen probleem, hier leest u de trends.
*Trending topics*
Als hoofdredacteur van het vakblad Lunchroom komt Frank Lindner verschillende trends tegen in de lunchroombranche. Hij laat negen trends zien die de redactie heeft waargenomen. Bekijk hier de trends:
1 snel & vers concepten
2 ter plekke of thuis?
3 cross-over concepten
4 glocally
5 the right price, right?
6 uitgebreid ontbijt
7 groen, groener, groentes
8 high bites
9 kruidenkoffie, -thee en bubble tea
*De trends uitgelegd*
Een van de trends is het snel en vers concept. Het eten wordt voor de ogen van de gast klaargemaakt. Ze zien hoe het wordt bereid en dat het vers is. Dit is anders dan de tweede trend; het eten ter plekke, bijvoorbeeld in supermarkten, of thuis vers eten bereiden is erg in opkomst. Denk door cross-over concepten breder dan alleen een lunchroom, bijvoorbeeld een koffiezaak met een muziekwinkel erbij. Glocally is lokaal en globaal eten. Harvest Market op Schiphol laat bijvoorbeeld zien wat Nederland te bieden heeft, maar gebruikt niet alleen lokale producten, maar ook mozzarella uit Italië. In de presentatie wordt ook de trend; The right price, right belicht. Het gaat hier om het uitgebreide ontbijt met alles er op en er aan voor weinig geld. Dit is sterkin opkomst. Daarnaast is er ook een uitgebreid ontbijt in de lunchroombranche. Veel mensen hebben het er voor over om tien euro te betalen voor een ontbijtje. Groen eten met veel groentes is voordelig en populair, laat Lindner in zijn presentatie naar voren komen. High bites zijn geschikt voor wat later op de middag, lekker warm met een alcoholisch drankje. En ook kruidenkoffie, -thee en bubble tea zijn populaire ontwikkelingen in de lunchroombranche.
*Branche ontwikkelingen*
In zijn presentatie vertelt Lindner dat de redactie de ontwikkelingen in de lunchroombranche van 2000-2004 heeft vergeleken met de periode 2008-2012. Hij laat zien dat de omzet per tafel met 87,1 procent is gestegen en de omzet per gast met 85,2 procent. Ook is de grootte van een lunchroom per zaak met ongeveer tien vierkante meter toegenomen, maar zijn de zitplaatsen afgenomen. Drinken in de lunchrooms, toen 37,3 en nu 35,7 procent, is bijna gelijk gebleven. Ook in het eetpatroon is niet veel veranderd. Toen was de verkoop namelijk 60,2 en nu 58,4 procent. Een groot verschil is volgens Lindner zichtbaar in de alcoholverkoop. Voorheen dronk 2,4 procent een alcoholisch drankje en nu wordt er in de lunchrooms 6,3 procent aan alcohol gedronken. Dit is een toename van 153, 6 procent. Daarnaast is het goedkoopste gerecht in de lunchrooms toegenomen met ongeveer één euro en het duurste gerecht met bijna twee euro.
*Lekkerste lunchroom broodje 2013*
Lindner vertelt in zijn presentatie over het succes van de wedstrijd het Lekkerste Lunchroombroodje 2013. De inschrijving is vanaf 15 mei geopend en deze loopt door tot en met 15 augustus. Kijk op lunchroom.nl en lees in de komende uitgave van het vakblad hoe u mee kunt doen aan de verkiezing.
~Maud Vissers~
Frank Lindner over trending topics
19 maart 2013