Ondernemen in de horeca is vooruitkijken. Waar liggen de kansen die net voor dat extra beetje omzet zorgen? De redactie van Lunchroom heeft alle extra omzetmomenten voor de horeca gebundeld in de Horeca Kansen & Omzet kalender. Om je voor de maand januari op weg te helpen, hebben we een aantal dagen uitgelicht.
Dry January: heel januari
Dry January is een perfect moment om op in te spelen en zelfs je omzet te stimuleren. Bied je gasten een scala aan smaakvolle, alcoholvrije alternatieven aan. Denk hierbij aan mocktails, alcoholvrij bier en huisgemaakte smoothies. Maak een speciale Dry January-menukaart met verleidelijke, verfrissende drankjes en zorg ervoor dat ze net zo aantrekkelijk zijn als de alcoholhoudende varianten. Vermaak je gasten door live muziekavonden, quizzen of workshops te organiseren. De alcohol wordt dan niet gemist en zo trek je ook tijdens Dry January tevreden gasten aan.
Nieuwjaarsdag: 1 januari
Nieuwjaarsdag is een mooie kans om het jaar goed te starten en je gasten te verwelkomen in een warme, feestelijke sfeer. Bied je gasten speciale brunch-, ontbijt- en dineropties aan voor na de nieuwjaarsviering. Denk aan gezonde, verkwikkende of juist stevige gerechten en sprankelende drankjes en help hen hun kater te overwinnen. Geef de gerechten en de drankjes ook een passende naam. Creëer een gezellige ambiance met knusse decoraties en zachte muziek voor je gasten waar ze kunnen ontspannen na een lange nacht. Je kunt daarnaast activiteiten organiseren zoals een nieuwjaarsquiz of een mimosabar, om de feestvreugde te verhogen. Kortom, nieuwjaarsdag is de perfecte gelegenheid om gasten te verwennen en het nieuwe jaar in stijl te beginnen.
Blue Monday: 15 januari
Op Blue Monday, ‘de somberste dag van het jaar’, kun je je gasten een oppepper geven. Op deze dag, de derde maandag van januari, kunnen lunchrooms een lichtpuntje zijn voor hun gasten. Creëer een warme, uitnodigende sfeer met zachte verlichting en comfortabele zitplaatsen. Bied speciale aanbiedingen aan, zoals troostende gerechten, warme dranken of happy hour-deals om de stemming te verhogen. Evenementen zoals live muziek of spelletjesavonden kunnen je gasten afleiding bieden. Het personeel is ook belangrijk: vriendelijke en empathische bediening kan het verschil maken. Zorg ervoor dat je deze speciale ervaringen en eventuele aanbiedingen naar je vaste gasten communiceert, zodat zij weten waar ze moeten zijn om hun dag op te fleuren. Op Blue Monday draait alles om het verspreiden van positiviteit en troost, waardoor gasten graag komen, zelfs op sombere dagen.
De Dag van de Croissant: 30 januari
Op De Dag van de Croissant kun je je gasten verleiden met deze geliefde lekkernij. In het bijzonder de komende editie, omdat de crompouce momenteel een gigahit is. Om deze dag tot een succes te maken, kun je croissant-specials aanbieden. Denk hierbij aan gevulde croissants met hartige of zoete vullingen, unieke croissant-sandwiches of zelfs een proeverij van verschillende croissantvarianten. Promoot deze aanbiedingen via social media en maak gebruik van aantrekkelijke foto's om de eetlust van je gasten op te wekken. Overweeg ook een croissantontbijt of brunch, waarbij gasten kunnen genieten van versgebakken croissants en heerlijke koffie.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.