Domino's noteert winst- en omzetgroei

17 februari 2016
Domino's noteert winst- en omzetgroei

Domino's Pizza Enterprises Limited, moederorganisatie van Domino's Pizza Nederland, presenteert vandaag haar halfjaarresultaten. Het bedrijf
rapporteerde een nettowinst van 45,6 miljoen dollar, ruim 56% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf heeft meer dan 1,700 vestigingen in Australië, Nieuw Zeeland, België, Frankrijk, Japan en Nederland. De omzetten over de 6 maanden vanaf 1 juli tot 31 december 2015 van de bestaande vestigingen (Same Store Sales) groeiden met meer dan 10%. De totaalomzet, inclusief nieuwe vestigingen, groeide met 29,6%.

*Europa*
Het bedrijf rapporteert in Europa een EBITDA groei van 108,1%, volgens het bedrijf een gevolg van digitale innovaties, een sterke groei van de marges en een recordhoge winstgevendheid bij haar franchisenemers. De recent aangekondigde overname van 89 Pizza Sprint vestigingen in Frankrijk en de overname van 212 vestigingen van Joey's Pizza in Duitsland zijn afgerond per 1 februari 2016 en derhalve niet meegenomen in de resultaten.

*Nederland*
Nederland is leidend in online verkopen die met maar liefst 31,1% toenamen. Meer dan 80% van de bezorgde orders worden nu digitaal geplaatst. Een overgroot deel hiervan wordt gedaan op een smartphone. "Met onze digitale platform bieden we de consument oplossingen om bij ons te bestellen wanneer, hoe en waar zij dat wensen" aldus CEO Nederland & België André ten Wolde. "ook in de komende maanden staat de agenda propvol met nieuwe releases en digitale projecten, allemaal met het doel om de klant nog meer gemak en controle te bieden."

*200 vestigingen*
In Nederland zijn op dit moment 175 vestigingen, de 200e vestiging in Nederland zal deze zomer geopend worden. Binnen de bestaande vestigingen worden al ruim 30% van de bezorgingen met e-bikes gedaan. Doel is dit tegen einde jaar 50% van de bestellingen met e-bikes te doen.

*Lokale producten*
Nieuwe producten, gecreëerd door de Europese chef, vallen in de smaak bij de klanten van Domino's. Hieronder vallen niet alleen nieuwe pizza's, maar ook side items en desserts zoals de chocolade- en karamelbeignets. Nadruk wordt gelegd op het gebruik van lokale producten en het verbeteren van ingrediënten en het maakproces, om kunstmatige smaak, kleur en bewaarstoffen volledig uit het menu te elimineren.

*België*
In België is het afgelopen jaar flink gewerkt aan de uitrol van hetzelfde digitale platform als in Nederland. De 34 vestigingen merken daar gelijk de resultaten van. "België is een land met een enorme potentie, er wordt meer pizza gegeten per hoofd van de bevolking dan in Nederland", vertelt Ten Wolde. "Domino's staat echter nog maar aan het begin in België, het is noodzakelijk het aantal vestigingen snel uit te breiden om landelijke marketing mogelijk te maken."

~Christel Tuin~

Overig nieuws