Horecaondernemers krijgen een eigen digitale marktplaats. De website "fonofo.nl":http://fonofo.nl biedt aanbiedingen voor versproducten, houdbare waren, dranken en non-food aan. Omzetten in de horeca staan onder druk door onder andere het rookverbod en ondernemers betalen vaak teveel voor producten die zij inkopen, meent Fonofo. Veel ondernemers zijn contractueel gebonden aan één leverancier, die vaak geen prijzen communiceert. De digitale marktplaats wil ondernemers van hotels, cafés en restaurants in staat stellen transparanter en efficiënter in te kopen.
Fonofo is de eerste online markt voor food en non-foodaanbiedingen. De portal trechtert aanbiedingen van fabrikanten, leveranciers en groothandels. ÂFonofo staat voor food, non-foodÂ, zegt directeur Robert Adams van Fonofo. ÂIn de horecamarkt zijn aanbieders een dominante factor bij het tot stand komen van prijzen. Hotels, restaurants, cafés en cafetariaÂs hebben veelal moeite hun inkoopkosten onder controle te houden. Fonofo.nl zorgt voor overzicht, inzicht, transparantie in aanbiedingenland. Horecaondernemers hebben nog maar één site nodig, waardoor ze sneller, vollediger en vooral goedkoper kunnen inkopen.Â
Het zijn zware tijden voor de horeca. Naast stijgende prijzen van grond- en brandstof heeft de horeca ook last van het rookverbod. Van ondernemers in de horeca kan 22 procent het hoofd nauwelijks boven water houden. Hoewel de omzet afgelopen jaar met drie procent steeg, profiteerden de 36.000 Nederlandse ondernemers daar niet van. Rendementsproblemen kent verschillende oorzaken. Zo is ruim 60 procent deels of geheel gebonden aan één leverancier, die uit concurrentieoverwegingen geen prijzen communiceert. Omdat de meeste ondernemers één onderneming exploiteren, profiteren ze niet van kortingen bij grote inkoopvolumes. Bij een deel van de ondernemers speelt dat ze geen kaas hebben gegeten van cijfers.
Digitale marktplaats voor de horeca
10 maart 2009