Jonge Chinese horeca-ondernemers keren het traditionele Chinese restaurant, dat kampt onder een verslechterend imago en een schreeuwend tekort aan goede koks, de rug toe. Een nieuwe, vaak derde, generatie Chinese ondernemers zoekt verbreding in andere oosterse restaurantconcepten, snackbars en hotels.
*Koks komen niet meer naar Nederland*
Volgens Lukas Arends van AW Horecamakelaars komen Chinese koks niet meer naar Nederland. ''In de traditionele Chinese restaurants is er een schrijnend tekort aan koks. Zij blijven liever in China werken; daar verdienen ze tegenwoordig immers beter.'' Wij vroegen Arends ook naar de tweede en derde generatie Chinezen. ''Zij hebben hun ouders heel hard zien werken in het restaurant; vaak 12 tot 14 uur per dag. Zelf willen ze liever een functie bekleden in het management, een functie die beter past bij hun opleidingsniveau.''
Hoe zit het dan met het tekort aan koks bij de oosterse restaurantconcepten? Arends: ''In de all-you-can-eat restaurants, wokconcepten en de Japanse concepten worden de koks tegenwoordig intern opgeleid. Na 1 of twee jaar werken achter de pannen, worden ze zelf chef-kok. In de traditionele Chinese restaurants is het heel lastig een chef te vinden: de omloopsnelheid ligt daar vele malen lager, de omzet ligt lager en het aantal vierkante meters is ook minder dan in de oosterse concepten.''
*Ketens*
De tweede en derde generatie Chinezen heeft zich dus toegelegd op hippere concepten, zoals wokrestaurants, Japanse en Thaise specialiteitenrestaurants en all-you-can-eat zaken waar gasten zich tegoed kunnen doen aan sushi en tepan-yaki. Er zijn inmiddels diverse door Chinezen geleide ketens die volgens horecamakelaar Lukas Arends van AW Horecamakelaars ''elkaar de tent uitvechten.''
*Trends en ontwikkelingen*
We vroegen Arends naar een aantal trends en zichtbare ontwikkelingen in de Chinese horeca. ''In Amsterdam zien we dat veel Chinezen zich toeleggen op de hotellerie en de oosterse restaurantconcepten zijn zaken met veel vierkante meters en een hoge omloopsnelheid. In deze zaken geldt vaak een vaste prijs voor eten en drinken en een hoge omloopsnelheid. Voorheen vonden we dergelijke concepten enkel in steden met meer dan 80.000 inwoners, nu komen er steeds meer bij in steden vanaf 30.000 inwoners.''
*Financiering*
De financiering is voor Chinese ondernemers een minder groot probleem dan voor autochtone ondernemers. De financiering komt dikwijls niet van een bank, maar van de familie. Dat komt goed van pas nu de banken de aanvragen zo kritisch beoordelen en vaak de hand op de knip houden. Hard werken en een scherp zakelijk instinct zijn duidelijk niet de enige ingrediënten in het recept van de Chinese ondernemers.
*Snackbars*
Maar ook buiten de oosterse keuken roert de nieuwe generatie Chinese ondernemers zich steeds nadrukkelijker. Zo wordt van de circa 5000 snackbars in Nederland inmiddels meer dan een vijfde gerund door Chinese ondernemers. ''Snackbars zijn populair omdat er relatief weinig investeringen nodig zijn, het werk betrekkelijk eenvoudig is en als je het goed aanpakt, is er een goede boterham mee te verdienen'', zegt Jos van Alphen, sectorvoorzitter Fastfood bij Koninklijke Horeca Nederland.
Dat is ook de ervaring van horecamakelaar Arends. ''Als een snackbar wordt overgenomen door een Chinese familie, dan zie je dat ze doordat ze enorm hard werken al snel twee man personeel minder nodig hebben. Bij Nederlandse ondernemers zie je bovendien dat ze na een paar succesvolle jaren zich terugtrekken en het runnen van de zaak overlaten aan personeel. Chinese ondernemers doen dat niet. Die gaan zelf door en bouwen het succes verder uit.''
*Hotellerie*
Arends komt Chinese ondernemers ook steeds vaker tegen in de hotellerie. In Amsterdam is volgens ingewijden inmiddels een vijfde van de hotels in handen van Chinese groepen. ''Een hotel vereist een veel grotere investering, maar er is ook meer mee te verdienen en het is minder hard aanpoten dan in een restaurant. Dat vinden ze ook prettig'', zegt Arends.
In veel gevallen gaat het om kleinere zelfstandige hotels die door een familie worden overgenomen, maar er zijn inmiddels ook diverse groepen die kleine ketens bestieren. Een daarvan, de Shi-group, runt er inmiddels zes, waaronder drie Best Western-hotels en een Tulip Inn met in totaal zon 900 kamers.
*Financiering*
Volgens Arends is de opmars van de Chinezen in de horeca niet alleen een kwestie van zakeninstinct en werklust maar ook van financiering. ''Ze kunnen vaak sneller schakelen dan bijvoorbeeld Nederlanders, Egyptenaren en Turken. Een probleem waar veel ondernemers de laatste tijd tegen aan lopen, is dat banken nauwelijks horeca willen financieren. De Chinese ondernemers maken vaak gebruik van andere vormen van financiering, via hun familienetwerk. Hun cultuur verplicht ze elkaar daarin te helpen.''
Arends merkt dat vooral bij de verhuur van zaken met een grote oppervlakte. Andere ondernemers lukt het tegenwoordig niet meer daarvoor de financiering rond te krijgen. Chinezen krijgen het volgens hem wel voor elkaar.
~Thijs Jacobs~
Chinese machtsovername in de horeca
6 mei 2011