Central Park, Apeldoorn: ordelijke chaos

Auteur: Redactie
20 april 2010
Central Park, Apeldoorn: ordelijke chaos

Het naambordje van Lunchroom Central Park doet al gauw denken aan de populaire tv-serie Friends. Na een weekje New York komt Wendie de Roos thuis met een nieuw idee: Apeldoorn krijgt een lunchroom met een metropoliskarakter. Net zoals lunchroom Central Perk uit de serie moet het een bruisende zaak worden met goede koffie en Amerikaanse producten. Dit jaar viert Central Park haar vijfde verjaardag.

Zeven dagen per week staat eigenaresse Wendie de Roos stralend in haar zaak. “Zoals deze lunchroom is, zo ben ik zelf”, vertelt ze enthousiast. Met een grote kroonluchter aan het plafond, diverse houten stoelen en overal prullaria staat de zaak al snel vol. De lunchroom, gevestigd in een monumentaal pand, is uitnodigend. Zelf omschrijft ze het als “ordelijke chaos”. Deze chaos verandert met de dag, aangezien alle spullen in Central Park – dus ook het meubilair – te koop zijn. “Het meubilair is van Kieveen en staat bij ons in de zaak tentoongesteld. Zo snijdt het mes aan twee kanten en deze afspraak zorgt ervoor dat onze zaak geen dag hetzelfde is.” En dat is nu juist waar Roos van houdt: diversiteit.

De kleurrijke zaak beschikt over ongeveer 35 zitplaatsen, exclusief een terras van 40 stoelen. “Het is wel eens gebeurd dat gasten op een drukke zaterdagmiddag een tafel en een paar stoelen wilden kopen. Dan zitten we opeens met een paar couverts minder, want zo is het concept. Maar goed, dat weet je van tevoren als je hieraan begint. Je krijgt er veel voor terug: ik hoef nooit na te denken over nieuw meubilair, dat wordt gratis geleverd.”

Veel herinneringen

“Tijdens een vakantie in New York kwam ik erachter dat ik veel miste in Apeldoorn. Veel lunchrooms lijken op elkaar en mensen bestellen uit gewoonte al snel een broodje gezond of een tosti. Vanaf het begin wist ik: dat ga ik anders doen.” Daarom stonden er vijf jaar geleden alleen maar bagels op de menukaart van Central Park. “In Apeldoorn hadden ze nog nooit gehoord van een bagel. Maar verbaas je of niet – niemand vroeg om een tosti”, vertelt Wendie de Roos. De bagel roept bij de eigenaresse veel herinneringen op. “Het broodje staat voor mij voor Amerikaanse vrijheid. Afgezien daarvan vind ik de bagel erg smaakvol en zeer geschikt voor een leuke presentatie op het bord.”

Central Park schenkt veel aandacht aan de presentatie van de gerechten. Geëtaleerd voor de zaak staat een ouderwetse picknicktafel met twee grote manden met verse sinaasappels. “Net zoals ik doe met het interieur, zorg ik ook op het bord graag voor iets extra’s. Een huisgemaakt koekje, wat chipjes, olijfjes. En altijd een glaasje water met een blaadje munt bij de koffie. Deze extra’s reken ik niet mee in de verkoopprijs. Ik koop scherp in, waardoor ik mij dit kan permitteren. Tevens zijn mijn vaste lasten, vanwege lage huurkosten van het pand en de overeenkomst met Kieveen over het gratis meubilair, erg laag.”

Natuurlijke ingrediënten

Al de inkopen doet Central Park bij leverancier Gary’s Home-baked Products uit Amsterdam. Gary’s is producent van authentieke Amerikaanse producten zoals bagels, muffins, brownies, cheesecake en cookies. “Al vijf jaar lang bevallen deze producten uitstekend. Ze bevatten geen conserveringsmiddelen of kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Dit vind ik erg belangrijk. Ik serveer alleen maar natuurlijke ingrediënten.”

De eigenaresse doet het meeste zelf. Van inkopen doen bij de leverancier tot dagelijkse catering en van high-tea tot tapas-avonden. “Eigenlijk draai ik nergens mijn hand voor om en ben ik dikwijls van 9 uur ’s morgens tot 3 uur ’s nachts in de weer. Een standaard lunchroom zal het nooit worden”, beaamt ze. Door voldoende oproepkrachten krijgt De Roos het voor elkaar om de zaak goed draaiende te houden. “Normaal gesproken redden we het met drie man, in het weekend staan we met z’n vijven.”

Door de beperkte ruimte in de lunchroom is De Roos genoodzaakt om nevenactiviteiten te verzorgen. Sinds vorig jaar verzorgt Central Park ‘Picknick in het Park’. “Dan hang ik lampionnen in de bomen en verwen de gasten met verse broodjes en sap. Heel erg leuk om te doen en tevreden gasten zorgen voor perfecte mond-tot-mondreclame.” Haar ervaring is dat deze reclame het best werkt: “Je kunt flyeren wat je wilt, maar hiermee bereik je veel meer.”

Niet in hokjes denken

“Door mijn keuze voor zachtroze muren en bloemenaccessoires ontvang ik veel vrouwen, maar in principe lunchen hier zowel mannen in pak als jonge meiden die uit geldgebrek één muffin willen delen. Het is een bewuste keuze geweest om geen doelgroep te kiezen. Dat diverse karakter past bij me, want ik wil niet in hokjes denken. In Apeldoorn was dit best een grote verandering. In grote steden heb je veel meer diversiteit, maar hier werden de inwoners echt even verrast.”

“Bij collega’s zie ik dat ze zich te lang vasthouden aan één vast concept. Ik ben van de generatie die zegt: ‘Als het niet werkt, doe we het helemaal anders.’ Als ondernemer moet je buiten je winkel om durven kijken en vernieuwend zijn.” In de toekomst kijken doet de eigenaresse niet. “Soms vind ik het wel jammer dat het bij mij niet altijd strak en netjes is. Maar daardoor trek je mensen aan die bij je passen.”

Dit jaar breidt Central Park uit en krijgt de lunchroom een grotere keuken. “We zijn echt uit onze tent gegroeid”, aldus de eigenaresse. “Maar goed ook, want elke dag zit ik nog boordevol ideeën; een strandtent lijkt me bijvoorbeeld ook enig.” Ondanks al die ideeën probeert ze haar hoofd koel te houden. “De kwaliteit van verse bagels en lekkere koffie staat voorop.”

De lastige klant

“Lastige klanten hebben wij zelden. Wat ik wel lastig vind, is dat gasten ons soms iets voor de voeten werpen waar wij helemaal niks aan kunnen doen. Dan begrijpen ze niet waar wij voor staan. Als mensen hier reserveren, weten ze van tevoren dat wij beschikken over een beperkt aantal tafels, daarna zit het vol. De ronde tafel in de hoek is bijvoorbeeld erg populair. Het gebeurt dat gasten niet begrijpen dat ik er helemaal niks aan kan doen als deze tafel bezet is. Zeuren over de ruimte, niet opstaan voor een ander, dat irriteert me wel eens. Maar alles is op te lossen.”

De Feiten

Omzet etenswaren                     50%
Omzet drank non-alcoholisch     45%
Omzet drank alcoholisch            5%
Omzet per tafel                           ± € 30,00
Omzet per klant                          ± € 10,00
Oppervlakte                                40 m²
Zitplaatsen                                  ± 35
Terras in de zomer                     40 plaatsen
Prijs kop koffie                            € 2,25
Prijs kop thee                              € 2,50
Goedkoopste gerecht                 € 2,25 (muffin)
Duurste gerecht                          € 8,50 (salade carpaccio)
Meest gegeten snack                 Cheesecake
Bestseller                                    Bagel Kieveen: half kip, half zalm
Specialiteit                                   Chocoladetaart met bitterkoekjes

 

Wie is Central Park?

Van jongs af aan weet Wendie de Roos al dat ze haar geld in de horeca wil verdienen. Vanaf haar zestiende werkt ze al in deze sector. Begonnen achter de bar in het Röntgen Café in Apeldoorn, later verder met een eigen zaak. Even denkt ze gelukkig te worden als etaleur. Ze start na de middelbare school de opleiding Detailhandel, maar maakt deze niet af. Ze is meer een doener dan een denker. Door het beroep van haar man Rene Diks wekt fotografie haar interesse. Ze start een cursus en begint als freelance fotograaf. Later is dit goed te combineren met de opvoeding van haar zoon Brian. Ze maakt bruidsreportages en een reportage in New York. De liefde voor deze metropool wordt hier ontwikkeld. Eenmaal terug in Nederland komt het pand op de Kapelstraat op haar pad en besluit ze, als haar dochter Jazz drie jaar is, de lunchroom te openen. Als er tijd voor is, rijdt Wendie graag paard, doet ze aan yoga of verdiept zich in astrologie. Ooit hoopt ze nog een strandtent te openen samen met haar man.

Bestseller: Broodje Kieveen 

Ingrediënten

bagel
roomkaas
gegrilde kipfilet
avocado, fijn gesneden
pijnboompitten
pestodressing
gerookte zalmfilet
verse takjes dille
honing-dilledressing
citroensap

 

Bereidingswijze

·        Bagel doormidden snijden, de roomkaas royaal eroverheen smeren op beide helften.
·        Eén helft beleggen met gegrilde kipfilet, avocado en pijnboompitten, en besprenkelen met pestodressing.
·        De andere helft beleggen met de zalm en wat dille, en besprenkelen met de honing-dilledressing en wat citroensap.

LU21Jaar 

Foto: Suzanne Smit, Apeldoorn

Overig nieuws