Er was in Bilthoven al van alles gepasseerd op de plek waar nu Bubbles & Blessings (B&B) zit. Van een boekenwinkel tot een Surinaams eethuis. Oprichtster en eigenaresse Jacqueline Teunissen vond deze A-locatie geschikt voor een brasserie. Eentje die nu gemiddeld 1.100 gasten per week trekt.
“We hebben het thuisgevoel als basis genomen voor concept en inrichting”, vertelt Jacqueline. “Ik had geen horeca-ervaring toen ik vijf jaar geleden met B&B begon. Ik zag wel wat er in andere zaken verbeterd kon worden. Daarom wilde ik een horecaconcept waar men rustig kan lunchen, met of zonder kinderen, maar waar men ook kan komen voor een vergadering of zakelijke borrel.”
Meerdere bedrijfsactiviteiten
Er is meer dan lunchen bij Bubbles & Blessings. Van familiediners op Italiaanse leest geschoeid tot kinderfeestjes en babyshowers. Catering doet men ook. Vlak voor het interview bespreekt Jacqueline via haar mobiel nog wat details over het verzorgen van de volledige catering van een lokaal bedrijf. Hoezo crisis? Het team verzorgt ook take-away-maaltijden voor de kinderdagopvanglocaties van Jacqueline (zie kader ‘Wie zijn Bubbles & Blessings?’). Ouders kunnen een avondmaaltijd – vers bereid door B&B en afgeleverd in de koelkast van het opvangverblijf – ophalen en thuis opwarmen. Even waren er plannen om Bubbles & Blessings To Go te beginnen, maar de voor dat doeleinde te smalle zaak en een treuzelende gemeente deden Jacqueline besluiten om daar de stekker uit te trekken.
Aanvoelen en inleven
Bubbles & Blessings is ieder dag van het jaar open van 10.00 tot 22.00 uur. Ontbijt, koffie, lunch, (high-)tea, borrel en een avondkaart. Merel van Oorschot, manager van Bubbles & Blessings en dochter van de eigenaresse: “Gasten moeten er altijd van uit kunnen gaan dat we open zijn. Als je een paar maandagen dicht bent en men probeerde juist dan naar je zaak te komen, ben je die klandizie voorgoed kwijt.”
B&B is succesvol. Iedere dag wordt de zaak druk bezocht door moeders/vaders met kinderen, families, ouders en collega’s die samen uit lunchen gaan. Zo’n 110 lunchers per dag. Binnen zijn er 82 zitplaatsen, dus veel stoelen worden dagelijks bijna twee keer verkocht. Een paar vaste gasten komen zelfs ieder weekend uit Alkmaar.
Hoe divers de gastenpopulatie ook is, alles gaat in uitstekende harmonie. Wellicht omdat alle vaste personeelsleden er al sinds de opening werken. Er zijn altijd vier personen in huis die alles van de zaak weten en er sinds de opening bij betrokken zijn: twee in de bediening en twee in de keuken. Jacqueline: “Ons personeel voelt de behoefte van de gasten heel goed aan. Dat is ook onze kracht. We blijven daarbij innoveren en veranderen tijdelijk ons uiterlijk, zoals thema-avonden of themaweken rond het WK voetbal. Daarbij bieden we continuïteit, want dat verlangen gasten nu eenmaal van je. We zijn herkenbaar en de prijs-kwaliteitverhouding is helemaal goed.
Verlengstuk
Hoewel niet gepokt en gemazeld in de horeca, Jacqueline kan wel bogen op inmiddels 15 jaar ervaring in de kinderdagopvang. Hierdoor kijkt ze met andere ogen naar de horeca. Voor kinderen is het belangrijk dat hun opvang een verlengstuk van thuis is. Op de horeca is volgens Jacqueline eenzelfde visie van toepassing. “Sfeer, gevoel en toegankelijkheid zijn essentiële factoren.” Merel vult aan: “Een paar jaar geleden waren über-hippe, strakke interieurs helemaal ‘in’. Nu merk je dat men weer op zoek is naar gezelligheid en een huiselijk gevoel. Wij bieden dat.”
Bij binnenkomst vallen meteen het warme interieur en de prachtige inrichting op. Kroonluchters, mozaïekkunst, gezellige stoelen en tafels, en lange roze banken met hoge rugleuningen. Merel: “De inrichting klopt. De kleur roze komt van Jacqueline en legt veel gevoel in de zaak. Ook het personeel draagt het gevoel van de inrichting echt uit.” Jacqueline vult aan: “We blinken uit in het thuisgevoel, alles in de aankleding is zoals mensen het thuis ook zouden kunnen hebben. Beneden wat vrouwelijker, boven mannelijker.”
“We moeten alles strak en goed doen om een goede bedrijfsvoering te handhaven”, zegt de eigenaresse. “We willen het concept waarmaken en vasthouden. Ik heb twee personen facilitair in dienst die alles regelen voor de kinderdagopvanglocaties en B&B.” Merel: “We hebben een hekel aan zaken waar het licht het niet doet. De klad mag er nimmer inkomen. Gasten moeten zich kunnen afvragen of de zaak net open is.”
Vers uit de buurt
Op de uitgebreide lunchkaart, die twee keer per jaar verandert, staat voor elk wat wils. Van huisgemaakte soepen tot uitgebreide lunchetagères. Van kleinere goed verzorgde broodjes tot luxe salades. Merel: “We wilden geen kleine kaart met slechts vier gerechtjes waarvan men mogelijk niets zou willen kiezen.”
Alle ingrediënten komen van leveranciers uit de buurt en worden dagelijks gebracht. “Geen convenience in de keuken”, vertelt Merel. “Alles wordt zelf gemaakt. Onze onderscheidendheid zit in het niveau van het eten. De gerechten zijn voor iedereen herkenbaar en de kwaliteit springt eruit: goed en vertrouwd.”
Goed toeven
Heeft de onderneemster in Jacqueline nog plannen? “Ik zal in de toekomst niet op het hogere horecasegment gokken, al wilde ik dat vroeger wel. Als ik nu een nieuwe horecazaak zou moeten openen, zou het een pannenkoekenrestaurant zijn. Ach, ik weet ook niet of ik door zou willen in de horeca. Ik denk eerder aan privéschool/internaat voor jongens van twaalf tot zestien jaar.” Merel vult aan: “Ik geloof zeker niet dat we van Bubbles een franchisebedrijf moeten maken. Het dorpskarakter is goed zo.” Jacqueline heeft het laatste woord: “Maar zeg nooit ‘nooit’.”
Bestseller [€ 11,50]
B&B clubsandwich
Ingrediënten
3 sneetjes brood (wit of bruin)
1 tomaat (in plakjes gesneden)
sla naar keus, gewassen
3 plakken uitgebakken gerookte spek
100 gram gesneden gerookt kip
1 gekookt ei (in plakjes)
2 satéprikkers
Bereiding (verkort)
- Toast de sneetjes brood goudbruin en smeer ze in met mayonaise.
- Op twee sneetjes sla leggen en een van de twee beleggen met de tomaat en de gerookte kip. De andere beleggen met plakjes ei en spek.
- Van de sneetjes brood een toren maken en vastzetten met de satéprikkers.
- De toren doorsnijden en eventueel serveren met friet en mayonaise.
De lastige klant
“Lastige klanten zul je bij ons niet vinden. Soms kan personeel zich wel vergissen in de wensen en verwachtingen van een gast. In juli hadden we de mevrouw in de zaak die in de media beweerde dat ze een dochter van Michael Jackson was. Ze kwam schijnbaar uit de buurt. Tijdens haar bezoeken wilde ze telkens met gasten aan andere tafeltjes gaan praten. Toen duidelijk was dat de mensen daarvan niet waren gediend, heb ik netjes gevraagd of ze haar gesprek wilde richten op haar eigen tafelgezelschap. Toen werd me plots de huid vol gescholden. Midden in een volle zaak. Dan moet je wel even kunnen slikken en daarna snel schakelen.”
Wie zijn Bubbles & Blessings?
Oprichtster en eigenaresse Jacqueline Teunissen zat tot april 2006 elf jaar in de kinderdagopvang. In 1996 begon ze met vijf kinderen Kinderopvang ’t Mereltje. Nu staat de teller op 1.500 kinderen (en ouders) die over meerdere locaties in De Bilt, Bilthoven en Zeist gebruikmaken van de diensten van Teunissen en haar team. Doel van ’t Mereltje was het creëren van een huislijke sfeer. Zonder horeca-ervaring bleek dit idee heel goed van toepassing op B&B. Jacqueline is een onderneemster pur sang en heeft over alles goed nagedacht. Heeft passie voor uit eten gaan, “lekker zitten en dan kijken”, reizen, bloemen verzorgen bloemen en leuke dingen doen met de familie. Legt de lat voor zichzelf en haar personeel hoog. “Men kan goed bij ons verdienen, maar daar moet wel voor worden gewerkt.” Vind B&B een hechte familie. Noemt zichzelf een dorpsmeisje. Wil met ’t Mereltje en B&B echt iets betekenen voor iedereen in Bilthoven. Heeft met horecazaak en kinderopvang 130 mensen voor zich werken.
Manager Merel van Oorschot, dochter van Jacqueline en naamgeefster van het kinderdagopvangbedrijf, doorliep de eerste twee basisjaren van de hoge hotelschool. Toen moest ze kiezen: ergens stage lopen of direct de praktijk in met de oprichting van Bubbles & Blessings. Ze koos voor B&B, wat volgens Merel vijfduizend keer meer leerstof bevatte dan de studie afmaken. Heeft volgens Jacqueline extra sensoren om aan te voelen wat mensen willen. De gewoonste zaken heel persoonlijk maken is Merels tweede natuur. Verzorgt op persoonlijke wijze maatwerk voor besloten feestjes, partijen en familiediners. Mag graag schilderen. Is dikwijls onder de indruk over de rechtdoorzee mentaliteit en onverwachte uitspraken van de jongste gasten bij B&B. Houdt van de communicatie tussen keuken, bediening en gasten. Volgt naast fulltime baan als manager van de zaak nog de HBO-opleiding Personeel en Management.
De Feiten
Omzet etenswaren 50%
Omzet drank non-alcoholisch 38%
Omzet alcoholisch 12%
Omzet per tafel € 25,00
Omzet per klant € 12,50
Oppervlakte 80 m²
Zitplaatsen 82
Terras 32
Prijs kop koffie € 2,20
Prijs kop thee € 2,25
Goedkoopste gerecht € 2,75 (aardbeien kwarktaart)
Duurste gerecht € 17,50 (lunchetagère incl. twee drankjes)
Bestseller B&B clubsandwich
Specialiteit Huisgemaakte soepen (broccoli, thaise vissoep, tomaat, kreeften)