Bijna 75 procent van de Nederlanders herkent zich niet in het spreekwoord 'wat de boer niet kent dat eet hij niet'. Nederlanders zien zichzelf juist als makkelijke eters. Meer dan 60 procent vindt zelfs dat
alles een keer geproefd moet worden. Een grote uitzondering in onze honger naar onbekende smaken is de keuze voor broodbeleg. Het eeuwige broodje kaas is bij een overgrote meerderheid (78 procent) nog altijd favoriet. Dit laat onderzoek naar smaak en eetgewoontes in Nederland zien, uitgevoerd in opdracht van kruidenpasta Marmite onder 700 respondenten.
*Nieuwe smaken*
Meer dan 85 procent van de ondervraagden staat open voor nieuwe smaken. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet zichzelf dan ook als makkelijke eter. Een vergelijkbaar aantal mensen geeft aan iets onbekends te willen proberen wanneer een ander aangeeft het lekker te vinden. Toch zegt een kwart van de mensen dat eerder wordt gekozen voor iets wat hij of zij zeker lust en niet voor iets nieuws. Als het gaat om extreme gerechten met spannende ingrediënten zijn Nederlanders terughoudend. Zo'n 30 procent vindt dit helemaal niks, terwijl iets meer dan 35 procent er neutraal tegenover staat.
*Kaas blijft populair*
Nederlanders houden van brood en zijn nog steeds onafscheidelijk met hun broodje kaas. De top drie van het vaakst gebruikte broodbeleg bestaat dan ook uit kaas (bijna 78 procent), vleeswaren (bijna 69 procent) en pindakaas (29,8). Ook kiest 63 procent het broodbeleg eenvoudigweg uit automatisme.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
Broodje kaas blijft favoriet
28 november 2013