In de rubriek 'Het Bedrijfspaspoort' stellen we een ondernemer in een dagzaak een aantal vragen over de bedrijfsvoering, het concept, doelen, wensen en interesses. Deze keer is Lotta Imeyer aan het woord. Zij runt een trendy dagzaak in Enschede, een zaak die milieubewust opereert en waar wordt gewerkt met veel lokale producten.
Wat is de bestseller op de kaart?
Onze Linzen-Geitenkaas salade
Hoe zou jij je lunchroom omschrijven?
ETNsaladebar staat voor een milieubewust alternatief voor een lekkere lunch. Wij werken met zo veel mogelijk lokale en biologische producten en proberen klanten weer een band met de herkomst van hun eten te geven. Onze kip is bijvoorbeeld antibioticavrij en komt net als de eitjes uit Twente. Onze quinoa komt uit Flevoland.
Wij werken met een open keuken en de zaak is licht en uitnodigend ingericht met veel planten en vintage meubelen. En in de zomer kun je plaatsnemen op ons terras.
Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je dagzaak?
Gelukkig vallen de echt gekke dingen wel mee, maar wat ik het leukste vind zijn alle kleine kinderen die met de grootste vanzelfsprekendheid onze hummus en smoothies naar binnen werken. Kennelijk is gezond eten tegenwoordig al op vroege leeftijd heel gewoon.
Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom?
Voor onze overbuurvrouwen van het Italiaanse restaurant ‘Sapori e Ricordi’, die onvermoeibaar staan voor klantgerichtheid, een hele fijne sfeer in de zaak en knokken als het erop aankomt. Dit zijn echte powervrouwen!
Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar?
Lokale producten worden steeds meer gewaardeerd. Mensen kijken vaker waar producten vandaan komen. Een goed verhaal bij een product maakt het nog lekkerder.
Waar moet je als ondernemer nooit op besparen?
Tijd voor je klanten. Doe wat je doet met aandacht en blijf rustig, ook al is het opeens erg druk in de zaak.
Waar bespaar je op?
Alles zelf willen doen. Ga eens kijken of je niet tijd kunt besparen door samenwerkingen aan te gaan of mensen te vragen om je bij projecten te ondersteunen.
Wat doe je in je vrije tijd?
Uitslapen, naar de Yin-Yoga gaan en nieuwe recepten proberen.
Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name op lunchrooms?
Uit eten gaat steeds meer om de beleving en het plaatje ‘eromheen’. Klanten komen natuurlijk ook voor de producten, maar het totaalplaatje moet kloppen. Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.
Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer?
Mijn droom is nu na een jaar al voor een groot deel uitgekomen. Met het openen van mijn eigen zaak, die zo goed wordt gewaardeerd, heb ik al een groot deel bereikt. We hopen dit verder uit te kunnen bouwen en verder uit te breiden. Stap voor stap.
Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent met je zaak?
Ons concept is nieuw in de regio en wij onderscheiden ons door onze menukaart, het interieur en de beleving. Wij hebben bijvoorbeeld met opzet ervoor gekozen om geen broodjes of tosti's aan te bieden, maar wraps. Er zijn al veel goede broodjeszaken om ons heen, dus hebben wij ervoor gekozen het over een andere boeg te gooien. En het werkt!
Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken?
Instagram (Stories), Facebook en onze eigen website werken het beste voor ons. Twitter minder.
Foto: Sema Basut