De horeca klimt uit het dal, de blik is gericht op de horizon. Natuurlijk zijn er zaken, al dan niet blijvend, veranderd. Hoe kijkt Marnix Grift, eigenaar en oprichter van Apprendo, naar de toekomst van de horeca? In de rubriek Mens, Bedrijf en Visie portretteert Lunchroom vooraanstaande mensen in en rondom de horecabranche.
MENS
Hoe is je carrière tot stand gekomen?
“Ik heb 21 jaar in de horeca gewerkt, eigen ondernemingen gehad en ben nog altijd mede-eigenaar van het bedrijf ‘Burenliefde’. Een evenementenbureau waarmee we in de periode voor corona 10.000 bezoekers per jaar konden verwelkomen. Ik ben al jong in de horeca begonnen bij Discotheek De Swing Mill en café de Veluwe in Ermelo. Ik ben elf jaar eigenaar geweest van café De Veluwe en 2,5 jaar eigenaar geweest van Oma’s Café, ook in Ermelo. Een aantal jaar geleden heb ik besloten om na 21 jaar uit de nachthoreca te stappen. Het idee om Apprendo te ontwikkelen kreeg ik midden in de nacht. De voicememo die ik toen heb ingesproken – om het idee niet te vergeten – heb ik nog altijd bewaard. Ruim twee jaar later hebben we ontzettend veel klanten aan ons weten te binden en dat aantal groeit wekelijks.”
Wat is Apprendo?
“Apprendo is een app die horecaondernemers begeleidt en ontzorgt in hun dagelijkse werkzaamheden. Apprendo biedt trainingen voor personeel, checklists, HACCP-lijsten en het inwerken van nieuw personeel door middel van digitale content. In de huidige markt zien we voornamelijk dat het werven van personeel ontzettend moeilijk is. Door trainingen aan te bieden proberen wij de werkgever te ontzorgen zodat hij of zij de handen vrij heeft, uiteraard is het ook mogelijk om eigen content toe te voegen. Binnen de app Apprendo hebben we JAAP. Je kan JAAP het best zien als ‘extra medewerker’. In JAAP voeren we, in samenwerking met de horecaondernemer, op maat gemaakte informatie voor de desbetreffende onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van de bar of het opdekken van de tafels. Eén keer alles duidelijk op één plek. Rust voor de ondernemer en duidelijkheid voor het personeel. Alle informatie van een organisatie komt in Apprendo te staan. De omloopsnelheid van personeel ligt in de horeca hoog. Door de bijvoorbeeld recepturen en wijnspijscombinaties vast te leggen in de app, bewaak je de continuïteit van de onderneming. Mocht de chef-kok vertrekken, dan blijft alle kennis binnen je organisatie en doet het verloop iets minder zeer. We groeien hard en zijn nu bezig met het ontwikkelen van roosters en urenregistratie in de app. Apprendo is er al vanaf €3,- per medewerker per maand.”
Wat betekent de horeca voor je?
“Mijn hele werkbare leven werk ik zo goed als in de horeca. De horeca is mijn leven, zowel zakelijk als privé.”
Hoe vaak maak je gebruik van de horeca?
“Ik ben ongeveer vier per week op persoonlijke titel te vinden in een horecagelegenheid. Ik geniet dan iedere keer. De service en de passie waarmee in de horeca wordt gewerkt vind ik fantastisch. Daarnaast ben ik natuurlijk veel in contact met horecaondernemers vanwege mijn bedrijf. Ik ben de hele dag met de horeca bezig.”
BEDRIJF
Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?
“Intern werken er tien mensen bij ons. Met de externen erbij zijn dat er ruim twintig. We groeien hard en begonnen de eerste lockdown met een handvol klanten. Tijdens de tweede lockdown zijn we eigenlijk pas begonnen met actieve sales. Inmiddels hebben we enorm veel klanten aan ons weten te binden.”
Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf?
“We zijn gegroeid tijdens de crisis. Ik denk dat horecaondernemers inzien dat de digitale slag gemaakt moet worden. Het personeelstekort zorgt ervoor dat ondernemers structuur willen aanbrengen in hun organisatie. Zekerheden inbouwen waardoor er meer uit het team gehaald kan worden. Dat kan goed als alles strak georganiseerd in één app vindbaar is. Ik denk dat het personeelstekort voorlopig nog aanblijft en daardoor groeit de behoefte om de digitale slag te maken bij veel horecaondernemers. In de afgelopen periode zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met het SVH. De samenwerking met het SVH zorgt ervoor dat de opleidingen die SVH digitaal aanbiedt binnenkort ook binnen Apprendo ‘draaien’.”
Hoe ziet de groeistrategie er de komende jaren uit?
“De ambitie is om de grootste en meest complete alles-in-1 app in horeca Nederland te worden. Ook hebben we recent onze eerste klant in België aan ons weten te binden. Internationale ambitie is er, maar voorlopig focussen we ons op de Nederlandse markt. Ik geloof heilig in samenwerkingen binnen de horeca om het totale Nederlandse horecalandschap naar een hoger niveau te tillen. Ook in mijn tijd als horecaondernemer zocht ik altijd de samenwerking en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat is in mijn huidige rol niet anders. De samenwerking met SVH is daar een goed voorbeeld van.”
VISIE
Hoe kijkt het bedrijf naar de toekomst?
“Met veel energie. De groeistrategie is ingezet. Ik wil niet een exact cijfer zetten op hoeveel horecabedrijven zich bij ons moeten aansluiten binnen zoveel jaar. Groei blijft de drijfveer. En dat doen we door ons product uit te breiden en waar nodig te verbeteren. We hebben veel contact met onze klanten en nemen hun feedback ontzettend serieus. De klant bepaalt uiteindelijk het succes. Door alle feedback goed te evalueren zijn we constant aan het sleutelen en innoveren.”
Welke blijvende verandering laat de coronacrisis achter?
“De uitdagingen met personeel waren voor de crisis al goed merkbaar en zijn na de heropening van de horeca alleen maar groter geworden. Hoe krijg ik medewerkers, hoe leid ik ze op en hoe houd ik ze… Allemaal vraagstukken die bij bijna elke horecaondernemer spelen. Dat is wel een uitdaging, maar kan voor een deel opgelost en ondersteunt worden door de digitalisering.”
Hoe ziet het horecalandschap er over een aantal jaar uit?
“Wat we in die markt zien is dat er steeds meer partijen komen die meerdere horecabedrijven bezitten. Kijk naar De Beren en Loetje die juist in crisistijd meerdere filialen openen. Ik denk dat in de toekomst de ketens een dominantere rol gaan spelen in het Nederlandse horecalandschap. Waar we denk ik uiteindelijk naartoe gaan, is dat de digitalisering de mensen in het bedrijf ondersteunt. Waardoor er meer tijd is voor het persoonlijke contact, met medewerkers en gasten. Want hoe je het ook wendt of keert, de mensen maken uiteindelijk deze mooie branche.”