Aantal Nederlandse koffiezaken in de lift

Auteur: Roy Spijker
24 januari 2017
Aantal Nederlandse koffiezaken in de lift

Nederlanders houden van koffie, van oudsher kent Nederland dan ook de traditie van een hoge koffieconsumptie. De Nederlandse koffiemarkt floreert, en dat zie je terug in het straatbeeld. Het aantal koffiezaken van koffiemerken dat er het afgelopen jaar bij is gekomen groeide met 8,4% naar 317 filialen.

De verwachting is dat daar de komende jaren nog een aantal zaken bij komen, tot 400 in 2021. Het aantal koffietenten in Nederland groeit daarmee harder dan de Europese koffiemarkt. In Europa groeide het aantal koffiefilialen naar 21.143, een groei van 6,3%. 

Merken

Grote koffiezaken als Bagels & Beans, The Coffee Company en Starbucks zijn samen goed voor een marktaandeel van 56 procent. Het zijn echt niet alleen deze grote merken die kansen zien op de Nederlandse koffiemarkt. De groei van het aantal koffietenten werd met name gestimuleerd door Doppie Espresso en Barista Café. Zij openden samen in het afgelopen jaar zeven nieuwe filialen.

Prijzen

De prijs van een kopje koffie ging ook omhoog. Consumenten betaalde in Nederland voor een single espresso gemiddeld €2,16, dat is een toename van 2%. Een medium cappuccino werd gemiddeld 5% duurder naar €3,56. De gemiddelde prijs van een latte steeg naar €3,60.

Overig nieuws