Jochum Jarigsma is auteur van het boek 'De nieuwe weg - in 7 stappen naar meer omzet. Speciaal voor horecaondernemers heeft Jochum 5 tips
om meer omzet te behalen.
~Foto: Jochum Jarigsma~
*Meer verdienen aan bestaande gasten*
Je product is op orde. Je hebt een goed assortiment, de kwaliteit van je hapjes en drankjes is op orde en je personeel is vriendelijk. In dit artikel schets ik 5 mogelijkheden om meer te verdienen aan de gasten die je TOCH al hebt.
*1. Snelheid vergroten*
Met stip op 1 staat snelheid vergroten. Nog te vaak is het interne proces leidend. Dus eerst tafels afruimen voor we een rondje langs reeds bezette tafels lopen.
*2. De juiste vragen stellen*
Wilt u nog een drankje is een aardig begin, maar: Hoe kan ik uw verblijf/aanwezigheid hier nog aangenamer maken of iets van dien aard is de echte winnaar. De gast kan allerlei antwoorden geven waaronder antwoorden waardoor u niets extras gaat verkopen, maar uit onderzoek blijkt dat zeker 80-90 procent nog een keer wat bestelt. Niet omdat de behoefte er perse is, maar omdat mensen zich welkom voelen.
*3. Op een goede manier afscheid nemen*
Na het voldoen van de rekening wordt de gast soms aan zijn lot overgelaten. Terwijl de deur openhouden en een gemeend: 'Hoe heeft u de avond/ons restaurant ervaren?' of 'Wat vond u prettig hier?' Een veel mooiere afsluiting is. Zorg dat je mensen het gemeend doen: het gaat om de laatste indruk, dus het mag NIET afgeraffeld worden. Bij Spant! In Bussum staat een speciaal voor deze taak ingehuurde uitzwaaier. Hij neemt niet alleen netjes afscheid maar biedt vaak ook nog een gratis douceurtje aan (een kop koffie voor mee naar huis bij een congres of een pepermuntje na een diner. Geen bak waar uw gast zelf uit dient te graaien maar aangeboden als een klein cadeautje).
*4. Oogcontact maken*
Het negeren van oogcontact van gasten staat bovenaan de lijst irritaties van gasten en is vaak de reden voor geen repeat-bezoek.
*5. Klachten goed afhandelen*
Als een gast, om wat voor reden dan ook klaagt, dan zou de reactie moeten zijn; 'Wat fijn dat u daarmee naar ons komt. Ik ga het rechtzetten en als dat niet kan (maaltijd is al op, muziek kan niet harder of temperatuur hoger vanwege andere gasten) compenseer dan. Oprechte aandacht en een gratis kop koffie doen wonderen voor je Net Promoter Score (NPS). Een hoge NPS-score is DE graadmeter voor repeat business en positieve mond-tot-mond reclame.
Kijk voor meer informatie op "www.denieuweweg.nl.":http://denieuweweg.nl/
~Jochum Jarigsma, UvA-economie, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is oprichter van AccuRaad en de website Verkoopresultaat.nl die zich volledig richt op MKB-bedrijven en zelfstandige professionals. Daarnaast is hij verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes! Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen.~
5 tips voor meer omzet
18 november 2015