Tips & tricks: hoe vindt u het beste personeel?
Met maar liefst een slordige 40.000 vacatures is het op z’n zachtst gezegd lastig om goed personeel te vinden. Het draait hier echter wel om het gezicht, de motor en het hart van uw zaak. In dit artikel geven wij u, de ondernemer, een paar korte tips om het ideale personeelslid te vinden.
- Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er iemand het restaurant binnenstapt en vraagt: “Vindt u het goed als ik een paar flyers in de hal leg?” Gebruik deze ruimte zelf! Plaats een oproep en laat potentiële werknemers niet de deur uitlopen. Een plek waar gasten nog meer graag iets te lezen hebben? Juist. Op het toilet. Bij de spiegel of aan de binnenkant van de deur. Het oog zoekt altijd iets om te lezen.
- U bent opzoek naar gastvrije, ondernemende en positieve jongeren voor in de bediening. Ga op plekken kijken waar deze mensen te vinden zijn. Dat meisje achter de kassa in de supermarkt? Of die jongen achter de toonbank in de sportschool? Vraag gerust of ze er weleens over na hebben gedacht om in de horeca te komen werken.
- Gebruik uw eigen sociaal inschattingsvermogen. Want daar staat de horecaondernemer natuurlijk wel om bekend. Veel dingen zijn aan te leren en klikt het in een gesprek en heeft u het gevoel dat hij of zij wel de basisgastvrijheid en arbeidsethos heeft die u zoekt? Schat dan zelf in of het een ongepolijst talent is, die met uw ervaring een horecatijger kan worden.
- Gebruik de juiste (social media)tools. Bent u opzoek naar een assistent-manager, plaats dan een oproep in een van de horecagroepen op LinkedIn. Dit is een plek waar horecaprofessionals elkaar vinden. Bent u opzoek naar een 17-jarige drankloper? Plaats een berichtje op Facebook om deze doelgroep te bereiken.
- Vraag om eerlijkheid. Vaak betreft het parttime functies voor een aantal uur in het weekend en in de drukke vakantieperiodes. Niets is vervelender wanneer een werknemer, die net in dienst is, doodleuk verteld dat hij in augustus 4 weken met zijn vrienden door Thailand gaat trekken. Wees ervan bewust dat jongeren tegenwoordig zich minder snel verbonden voelen met een bedrijf en minder verantwoordelijkheid willen dragen. Communiceer tijdens de sollicitatieprocedure duidelijk wat je van hen verwacht en wat zij terug kunnen verwachten.