Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wandelingen; een wandeling langs de beste restaurants van de stad.
In de afgelopen 10 jaar liepen er zo'n 150.000 culinair geïnteresseerden door ruim 80 steden. Ze liepen in totaal ongeveer 60.000 kilometer, dat is ongeveer 1,5 keer de aardbol rond. De gepassioneerde horecaondernemers serveerden rond de 100.000 wijnen en bijpassende gerechten. Door de coronacrisis kwam daar voor de culinaire wandelaars, het bedrijf WijnSpijs en de samenwerkende horeca abrupt een einde aan.
Jonge ondernemers in de kou
Eigenaar Justin Henzen (23) van Borrelbar PROOST in Wageningen is een startende horecaondernemer. Justin heeft op 15 maart 2020 na twee dagen geopend te zijn geweest zijn deuren weer moeten sluiten vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. Justin ontvangt geen enkele steun van de overheid. Zijn eigen middelen raken op en als de overheid niet met steun voor starters komt, valt voor Justin het doek.
Wouter Dijkstra, eigenaar van WijnSpijs.nl, geeft zijn mening: "De overheid laat jonge startende ondernemers als Justin in de kou staan. Dat kan niet de strekking zijn van de steunpakketten. Jonge mensen die het lef hebben te ondernemen moeten juist gestimuleerd worden. Het afwentelen van de kosten van deze crisis op deze jonge ondernemer is onbegrijpelijk. Een overheid die nalaat een fatsoenlijk steunbeleid voor starters te ontwikkelen faalt. Ook snappen we niet waarom Koninklijke Horeca Nederland niet veel eerder aan de bel heeft getrokken om deze ondernemende starters te steunen."
Kind van de rekening
Rob Lagendijk, business developer bij WijnSpijs, geeft aan dat de focus en aandacht voor de pijn van deze crisis te veel ligt ligt bij de detailhandel: "De retail is pas drie weken dicht en heeft haar zakken nog kunnen vullen tijdens een onbegrijpelijk evenement in coronatijd: Black Friday. De horecalobby lijkt het beduidend slechter te doen dan de retaillobby: de horeca krijgt steeds de rekening gepresenteerd en dat moet stoppen.”