McDonaldÂs Nederland heeft de omzet het afgelopen jaar met 1,1% zien toenemen naar  651,8 miljoen. Het aantal gastbezoeken nam eveneens met
2,2% toe. Ook ligt McDonaldÂs Nederland op koers met het realiseren van 1.200 arbeidsplaatsen in drie jaar en verwacht eind dit jaar dit aantal te hebben gerealiseerd. Dat heeft Jo Sempels, Algemeen Directeur McDonaldÂs Nederland, vandaag bekend gemaakt.
*Mooi resultaat*
Jo Sempels: ÂDit is een mooi resultaat. De toename van de omzet en het aantal gasten is voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe restaurants, verdere ontwikkeling van dagdelen in de restaurants en inzet van voordeelacties. Zo zijn de introducties van de Iced FrappéÂs en de Iced Fruit Smoothies succesvol geweest voor extra bezoeken gedurende de dag. Ook verwelkomen we met ons uitgebreide ontbijtassortiment inmiddels iedere maand zoÂn 40.000 extra gasten in de ochtend. Âs Avonds zien we een stijgende trend. Voordeelacties als de 1-2-3 Cheeseburger of de vertrouwde Euroknallers zorgen voor impulsen voor onze gasten. Het zijn uitdagende tijden voor McDonaldÂs in Nederland en we spannen ons voortdurend in om onze gasten extra redenen te geven om onze restaurants te bezoeken.Â
*1.200 extra banen in drie jaar op koers*
McDonaldÂs ligt op koers met het realiseren van 1.200 arbeidsplaatsen in drie jaar in Nederland. Sempels verwacht eind dit jaar dit aantal te realiseren: ÂMet de opening van 11 restaurants in 2013 en 2014 en de verwachtte opening van 4 restaurants in 2015 creëren we waardevolle en lokale arbeidsplaatsen. Ons bedrijf vaart voor een flink deel op jong talent. Daarom blijven wij investeren in jongeren en hun opleiding terwijl ze bij ons werken. Zo behalen ieder jaar meer dan 200 medewerkers een erkend mbo- of hbo-diploma dankzij McDonaldÂs.Â
*Investeren in modernisering van restaurants*
McDonaldÂs Nederland investeerde samen met haar franchisenemers in 2014 totaal 48 miljoen in onder meer nieuwe restaurants, nieuwe counter- en keukenopstellingen en uitbreidingen van bestaande restaurants. De helft van onze 241 restaurants zal eind 2015 verbouwd zijn naar het nieuwe platform. Sempels: ÂIn deze nieuwe manier van werken, maken wij het product gereed nadat de gast het besteld heeft. Hiermee zijn we ingericht om in de nabije toekomst mobiel bestellen en betalen te faciliteren en is het mogelijk om veel eenvoudiger variatie te brengen, bijvoorbeeld een hamburger met een glutenvrij broodje.Â
*Weet wat je eet*
Sempels constateert dat steeds meer consumenten willen weten waar het eten vandaan komt: ÂHet vraagt van ons als marktleider om voortdurend te blijven vertellen over de herkomst en kwaliteit van onze producten en ingrediënten. Dat doen we in Nederland inmiddels al enkele jaren en blijven we nadrukkelijk doen. McDonaldÂs zet nog meer in op transparantie met continue communicatie en dialoog, zoals via ons online platform mcdonalds.nl/meerweten.Â
*2015: value, vernieuwen en ondernemen*
Het lopende jaar laat een vergelijkbaar beeld zien met 2014. Sempels: ÂHet is nog vroeg in het jaar, maar we zien dat gasten drie dingen weten te waarderen: Value, Vernieuwen en Ondernemen. Waar voor je geld is en blijft belangrijk, zoals ons Happy Meal voor een vaste prijs van  3,95 of onze 1-2-3 burgers. We vernieuwen op grote schaal met onze nieuwe keuken- en counteropstelling. Ook op kleinere schaal vernieuwen we met nieuwe smaken, zoals de TABASCO® burger, en nieuwe producten, zoals de McKibbeling. Ook gaan we dit jaar de mogelijkheden van table-service uittesten. En tot slot: ondernemen. Onze restaurants geven impulsen aan de dagdelen met ontbijt, gratis fruit voor kinderen op de eerste woensdagmiddag van de maand of DJ Lounge-avonden in de avonduren. Ook gaan we nog nauwer samenwerken met ondernemers, sportclubs en verenigingen in de directe omgeving om dichterbij de gast te staan.Â
Omzetstijging McDonald's
11 maart 2015