Jouw lunchroom is helemaal af; je hebt een frisse unieke menukaart, het interieur ziet er top uit en ook op sociale media doe je leuk mee. Dagelijks is je zaak goed gevuld en je gasten zijn tevreden. Om het ze nog meer naar de zin te maken, heb je op de achtergrond een muziekje aanstaan. Gewoon van de radio of via een willekeurige playlist op Spotify. Want zo belangrijk is de muziek nu ook weer niet...Of toch wel?
DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM
De invloed van muziek op de mens is groot. In grote mate bepaalt het onze emotie. Een liedje dat tijdens een belangrijke gebeurtenis in ons leven wordt afgespeeld, kan later herinneringen oproepen. Droevige muziek kan troost bieden terwijl blije muziek juist zorgt voor een beter humeur. Het is dus niet zo vreemd dat muziek ook ingezet kan worden om meer te verkopen en om gasten tevreden te houden.
Winkels
In veel winkels wordt er bijvoorbeeld al rekening gehouden met de muziek die er wordt gedraaid. Het kennen van je doelgroep is daarbij van groot belang. In kledingwinkels die graag een jong publiek willen aanspreken staat de muziek vaak harder dan in winkels die maatpakken aanmeten.
Het is dus van belang om muziek te draaien die past bij jouw doelgroep, maar ook bij het kwaliteitsniveau dat je wilt stralen. In een koffiezaak wordt doorgaans geen hard-rock of metal gedraaid, terwijl je in een hippe hamburgertent geen kabbelende singer-songwriters zult horen. Ga op zoek naar welke muziek past bij jouw lunchroom en je gasten.
Invloed op smaak en gedrag
Muziek doet nog meer. In 2015 heeft wetenschapper Charles Spence een onderzoek gepresenteerd naar de relatie tussen muziek en eten. Hieruit blijkt dat muziek van invloed is op wat we proeven. Zo worden hogere tonen veelal geassocieerd met zoete en zure etenswaren, terwijl lagere tonen vaker gepaard worden met bittere en umami smaken.
Ook het tempo is belangrijk: hoe hoger het tempo, hoe sneller mensen eten. Wil je dus meerdere shifts tijdens de lunch draaien, dan ben je gebaat bij liedjes met een snellere beat. Daarnaast zorgt ook de lengte van de liedjes voor een snelle doorstroming. McDonald’s draaide jarenlang halve nummers, zodat mensen zich opgejaagd voelden en snel weer weggingen.
Koppel muziek met eten
Niet alleen wetenschappers, maar ook chef-kok Heston Blumenthal heeft onderzocht wat de relatie is tussen geluid en eten. Hij kwam tot de conclusie dat oesters bij oceaangeluiden dertig procent zouter smaakten. Charles Spence onderbouwt dit door te stellen dat een koppeling van de juiste muziek bij het eten, de authenticiteit ervan kan vergroten. Speel dus Italiaanse muziek af bij een pizza, Thaise muziek bij een Pad Thai en Marokkaanse muziek bij een couscous-salade en jouw gast wordt verwend met de ultieme smaakbeleving.
Tips voor een betere muziekbeleving
Wil je zelf aan de slag met de muziek in jouw zaak, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij geven enkele tips.
1. Master Playlist
Maak een ‘Master Playlist’ waarin je alle nummers verzamelt waarvan jij vindt dat ze passen bij je zaak. Op deze playlist kan je altijd terugvallen als je een nieuwe playlist maakt of als je even geen tijd hebt om er een te maken.
2. Mood
Denk na over de ‘mood’. Maak bijvoorbeeld een playlist voor de ochtend, met rustigere muziek. ’s Middags kan je daarentegen meer up-tempo nummers draaien.
3. Inspiratie
Kijk eens naar het aanbod van andere playlists. Spotify heeft in de sectie ‘bladeren’ een breed scala aan afspeellijsten. Ook zijn er diverse websites die playlists maken, zoals Perfects.nl dat afspeellijsten op thema publiceert.
4. Variatie
Mensen zijn gewoontedieren, maar op het gebied van muziek willen ze graag variatie. Geef je playlist regelmatig een update, zodat ook de vaste gast nieuwe nummers blijft horen.
5. Delen
Sharing is caring. Maak je playlist openbaar en deel deze met de buitenwereld. Heeft de gast een leuk liedje gehoord bij jou in de zaak, dan kan hij hem op deze wijze altijd terugvinden.