De tijd dat je als lunchroomeigenaar je gasten enkel ontmoette in je zaak, is verleden tijd. De lunchroomhouder anno nu presenteert
zich ook op festivals en events en weet zijn onderneming daar zo te promoten dat de overgang van het festivalgras naar de lunchroomvloer voor de gast zo gemaakt is.
~Foto: Koffie Leute in Utrecht~
*Trek erop uit!*
Fred van koffiezaak Zwart Goud in de Utrechtse wijk Lombok heeft zijn zaak pas vier weken open en kan het nu al niet meer bijbenen. ÂSinds de opening is het in Zwart Goud razend druk. Ik heb ook al vrijwilligers aangenomen om te kijken op welke dagen en tijden ik het best personeel kan gebruiken. Ik ben dan ook zeker van plan om snel mensen aan te nemen. De kersverse eigenaar vindt het, zeker in een wijk, belangrijk om Âerop uit te trekkenÂ. ÂIk vind het contact met de gasten uit Lombok heel erg belangrijk. Ik wil dat Zwart Goud een echte ontmoetingsplek tussen buurtbewoners wordt en ook zelf een goede relatie met deze vaste gasten opbouwen.Â
*Buurtcamping*
Om zijn woorden in daden om te zetten , staat Fred in juli in het Majellapark in Lombok op de Buurtcamping. ÂDit is een nieuw initiatief waarbij buurtbewoners in het park kunnen kamperen. Een ideale plaats waarop ik me als nieuwe lunchroomhouder kan introduceren bij alle inwoners van Lombok. Ik wil op de Buurtcamping vooral filterkoffie en koffie to go gaan aanbieden. Het belang en de werking van een gezellige buurtsfeer in je zaak ontdekte Fred in Berlijn. ÂIk ga jaarlijks naar Berlijn. De horecazaken in met name Oost-Berlijn hebben allemaal zoÂn gezellige, huiselijke sfeer waar je je direct thuis voelt. Het personeel blijft altijd, zelfs als het heel druk is, relaxed. ZoÂn ambiance wil ik ook in mijn lunchroom creëren.Â
~Zwart Goud in de Utrechtse wijk Lombok~
*Van festival naar lunchroom*
De Âroute van het Koffie Leute Brauhaus aan de Westerkade in Utrecht verliep precies andersom. De drie ondernemers Olivier, Martijn en Dirk toonden hun baristakunsten op een Culturele Zondag en dat werd zoÂn succes dat het drietal nu sinds vier maanden een eigen zaak heeft. Vaak trekken de drie erop uit om hun specialiteit, filterkoffie, en natuurlijk hun zaak te promoten. Martijn: ÂTijdens festivals hebben we een theaterconcept van ongeveer 10 minuten. Bij deze kleine workshop zetten we de festivalganger actief aan het werk. We zetten drie tafels voor hen neer; bij de eerste tafel kunnen ze koffiebonen uitzoeken, bij de tweede tafel kunnen ze de bonen malen en bij de derde kunnen ze zelf koffie zetten met opschenkfilters. Tijdens deze Ârondgang voorzien wij het festivalpubliek uiteraard van veel informatie en blijven we gezellig met ze in gesprek.Â
*Workshops*
Behalve bij festivals zijn de drie ondernemers ook actief bij bedrijven. Martijn: ÂWe zijn inzetbaar als baristamannetjes. We kunnen het hele concept meenemen en ons daar presenteren en medewerkers laten genieten van filterkoffie. Je merkt dat veel bedrijven koffie zien als katalysator van gesprekken en ideeën, wij sluiten daar met ons concept natuurlijk mooi op aan. De jonge ondernemer raadt ook andere lunchroomhouders aan om verder te denken. ÂWees altijd gedreven en denk grootÂ, besluit hij.
~Christel Tuin~
Van het festivalgras naar de lunchroomvloer
23 juli 2015