Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier barista’s in dienst,die allemaal een opleiding gevolgd hebben om te weten wat ze doen achter de koffiemachine. Zo serveren wij de beste koffie aan de gast."
In 2013 is Proeverz in het klein begonnen als ijssalon. Al snel kwamen ze erachter dat er veel vraag was naar broodjes en lunch. Wim is toen begonnen met het 'broodje van de maand' en keek hoe dat aansloeg. Als zo’n broodje dan aansloeg ging het broodje in het kernassortiment en zo breidde het assortiment steeds verder uit, met als gevolg de perfect exploitatie voor de locatie. In 2015 is Proeverz gestart. ‘’We hebben toen direct een groot reclamebureau ingehuurd, om de volledige huisstijl te veranderen. Vanaf dat moment is het allemaal in een vogelvlucht gegaan. We hebben de omzet behoorlijk zien groeien.’’ In 2017 heeft Proeverz het pand van de buren erbij gekocht en sindsdien is het heel stabiel.
Proeverz is met namen bekend geworden vanwege de goede koffie. Proeverz heeft verschillende goede barista’s in dienst genomen met diverse diploma’s, zij richten zich puur en alleen op de koffie. Wat betreft de lunch ligt Proeverz ook goed in de markt. ‘’Mijn vrouw en ik hadden vroeger ook al een aantal broodjeszaken. Dat was gesneden koek.’’ Proeverz heeft een internationale lunchkaart. Zij hebben over de hele wereld ideeën opgedaan. Berlijn, New York, Abu Dhabi, Dubai, Engeland en nog vele andere landen en steden. Al deze ideeën hebben ze samengevoegd en zo hebben ze hun kaart samengesteld. ‘’Per gerecht hebben we gekeken wat de omzetsnelheid was. De gerechten met een hoge omzetsnelheid hebben we vast op de kaart gezet. Dat is waarschijnlijk de reden dat het zo goed loopt’’.
Proeverz omgeving
Proeverz heeft een hele brede doelgroep, maar het zijn met namen de ouderen vanaf 50 tot wel 80 jaar die naar Proeverz komen. Proeverz ligt in een woon- en zorgomgeving, met daarnaast ook een ziekenhuis gevestigd. Hoofdzakelijk zijn het dan ook de ouderen die op de Proeverz afkomen, maar hier en daar ook wel eens een veertigplusser. Proeverz heeft naast honderdvijftig zitplaatsen binnen ook een mogelijkheid tot buiten zitten op het terras, waar maar liefst vijfenveertig zitplaatsen zijn. Wat betreft eisen van de gemeente met betrekking tot het terras moet Proeverz binnen een bepaalde lijn blijven qua maatvoering. "Op deze manier veroorzaken wij geen overlast met ons terras. Als wij iets buitensporigs zien of merken dan zeggen wij daar gelijk wat van, dus zo proberen we er kort op te zitten. We hadden bijvoorbeeld van de zomer iemand die zonder t- shirt bij ons op het terras ging zitten. Dat past niet bij onze zaak, bij de uitstraling, dat willen we niet. Daar hebben we gelijk op een vriendelijke manier wat van gezegd. Deze meneer trok zijn t-shirt weer aan en dan is het prima. Het zegt ook wat over je eigen bedrijfsvoering hoe je daar mee omgaat. Hier wonen natuurlijk ook allemaal mensen omheen. Wij willen natuurlijk een goed beeld van onze zaak blijven geven."
De beste koffie gemaakt door de beste barista’s
Proeverz heeft een uitgebreide kaart, met de beste gerechten. Het goedkoopste gerecht op de lunchkaart is de Brusselse wafel, deze importeren zij zelf uit Brussel. ‘’Wij bakken de wafels zelf af van het meest verse deeg. Dan zijn ze toch wel echt het lekkerst.’’ Het duurste gerecht op de lunchkaart is het twaalf uurtje. Dat zijn drie verschillende broodjes, belegd met carpaccio en brie met daarnaast een soepje. ‘’Ons unique selling point is zonder twijfel onze koffie, daar staan we om bekend’’. Proeverz heeft dan ook vier barista’s in dienst. Het maken van koffie is meer dan alleen op een knopje drukken. Er komt veel meer bij kijken en daarom heeft Proeverz de beste mensen in huis gehaald. De reden voor Proeverz om zich te specialiseren in koffie was de vraag naar goede koffie. Zij hebben toen dan ook besloten om het personeel cursussen te laten volgen. ‘’Zodoende heb je ook een stukje meerwaarde in je bedrijf. De mensen gaan vaak toch naar de vakman of vakvrouw toe voor een goed product.’’
Proeverz topper
De bestseller op de kaart van Proeverz is het broodje kip. Dit is een broodje met zelf gemarineerde kip, ze snijden hem zelf en alles is vers. Op het broodje zitten uitjes, paprika, champignons en een heerlijk sausje. Alles wordt helemaal zelf bereid. Dit wordt dan ook wel de Proeverz topper op de kaart genoemd, een echte hardloper, één van de beste broodjes. Op de trend vega(n) speelt Proeverz goed in, zij hebben vegan hamburgers, schnitzels en diverse andere gerechten die de kok à la minute minute kan maken op aanvraag. Proeverz koopt bijna al hun ingrediënten lokaal. Zij doen dit heel bewust, want door alles lokaal in te kopen versterk je je eigen omgeving.
Social media
De gasten van Proeverz kwamen in eerste instantie uit de buurt, maar in de loop der jaren is die olievlek steeds groter geworden. Proeverz is steeds bekender geworden. Ze hebben verschillende keren een wedstrijd gewonnen en zijn in de krant gekomen. Dan willen mensen op een gegeven moment toch wel weten wat voor zaak het is. Tegenwoordig komen mensen van heinde en verre naar Proeverz toe. Wat ook een grote rol heeft gespeeld in deze bekendheid is de sociale media platformen van Proeverz. Zij hebben twee bedrijven ingeschakeld om de reclame voor hun te doen en dat werkt. Zo komen er geregeld verschillende vloggers en bloggers langs bij Proeverz. Zo kwam ongeveer een half jaar geleden de bekendste vlogger van Nederland Enzo Knol bij Proeverz langs. ‘’Ik had nog nooit zoiets gezien. Ze waren opzoek naar een lunchroom om wat te eten en zijn toen bij ons terecht gekomen. Hij had op social media gezet dat hij bij ons was en binnen een half uur zag het hier zwart van de mensen, zowel binnen als buiten de zaak. Ik had nog nooit zo iets gezien.’’ Als lunchroomeigenaar maak je zo hier en daar best wel wat gekke situaties mee. Voor Wim was dit onder ander Enzo Knol in zijn lunchroom, maar er was nog iemand die hem nog heel goed is bijgebleven. ‘’Wij zitten met Proeverz bij de ingang van een winkelcentrum. Je komt het winkelcentrum binnen via twee schuifdeuren. Toen kwam er een mevrouw aangereden met een scootmobiel en zei heeft beide deuren er volledig uitgereden. Dat was wel bizar, ze reed gewoon vol gas rechtdoor. Dat was wel echt een schok op dat moment maar achteraf hilarisch."
Weinig last van concurrentie
De laatste jaren zijn er zeker drie lunchrooms bijgekomen in Gorinchem. ‘’Maar we hebben er helemaal niks van gemerkt. In het begin even, als iets opengaat, dan merken wij dat. Dan hebben we een lichte daling in de omzet, maar de mensen komen toch weer terug en dat is dan toch weer een goed teken. Wij vinden daarom drie punten heel erg belangrijk: dat is snelheid, kwaliteit en klantvriendelijkheid. Als je dat voor elkaar hebt dan lopen de mensen niet zo snel bij je weg.’’ Wat betreft het personeelstekort in de horeca, hoeft Proeverz zich geen zorgen te maken. De gasten bij Proeverz vinden dat zij vriendelijk geholpen worden. Proeverz heeft een jeugdig team met daar tussen wat ouderen die de leiding hebben. Het team bestaat uit 20 werknemers. Proeverz heeft een leuk team en daar praten zowel de gasten, als het personeel over. Met als gevolg dat Wim zo’n 2 á 3 sollicitante per week heeft die graag bij Proeverz zouden willen werken. Volgens Wim heeft dit verschillende redenen: ‘’Wij betalen het personeel beter dan gemiddeld. We behandelen ze ook beter, ze mogen hier kosteloos eten en drinken. Wij vinden als iemand goed in z’n vel zit en dat wordt goed beloond, dan zie je dat terug in de houding van het personeel naar de gast toe. Wanneer het personeel niet goed behandeld wordt of denken dat ze onderbetaald worden. Gaan ze boos kijken, worden chagrijnig en dit voelen onze gasten aan. Dat kost ons achteraf dan toch onnodig veel geld. Dan kun je het beter van de voorkant goed geregeld hebben, waardoor je ook niet voor verrassingen komt te staan."
Deze crossmediale productie is gemaakt door Nathalie van Vuuren, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.