Roelof Toering is eigenaar van een lunchroom (Blossom in Den Haag) die hij zelf liever ‘café’ noemt. “Bij een lunchroom denk ik aan een zaak in het centrum, aan een bakkerszaak of iets dergelijks. Voor mij dekt dat de lading niet.” Ach, je kunt elk beestje een naam geven, maar de omzet wordt hier overdag behaald uit horeca-inspanningen, dus in onze optiek is het een soort lunchroom. Lunchrooms zijn er in alle soorten en maten… De zaak is in ieder geval uiterst succesvol.
Warme lunch
De gemiddelde levensduur van een lunchroom bedraagt inmiddels acht jaar. Een leeftijd die Blossom al bijna aantikt. “Zeven jaar geleden ben ik begonnen met Blossom. Dit is een internationale wijk, met een doelgroep die houdt van goede koffie en warme lunches. Het is immers een ambassadewijk”, aldus de Haagse horecaondernemer.
Kritische gast
Zijn internationale gasten dan ook anders dan de gemiddelde Nederlander? Roelof: “De internationale gast is kritischer, de standaard ligt hoger. Bij hen zie je ook de gewoonte om uit te lunchen; iets dat bij Nederlanders nog achterblijft. Toen ik begon, waren we een van de eersten met kwalitatief zo’n goed lunchaanbod in de wijk, maar gedurende de afgelopen paar jaar is de concurrentie groter geworden. Ik durf te beweren dat de concurrentie verdubbeld is.”
Meer gezonde voeding
Niet alleen op het vlak van concurrentie zijn er veranderingen waarneembaar, maar ook op het vlak van de menukaart. “Klopt”, zegt Roelof. “Er is nu meer aandacht voor gezonde voeding dan enkele jaren geleden. Op onze kaart vind je bijvoorbeeld de boekweitcrêpe of een salade met linzen, bietjes en makreel. Voor de liefhebbers van een warme lunch is er bijvoorbeeld de keuze uit boeuf bourguignon, cannelloni en een Indiase quiche. Voorwaarde is wel, dat alles ‘snel moet kunnen’. Een lunch moet snel uitgeserveerd kunnen worden, want de lunchtijd van onze gasten is vaak beperkt.”
Niet alleen zakelijke en internationale gasten behoren tot de doelgroep. Toeristen komen vaak ook uit bij Blossom, tieners komen er lekker lunchen en buurtbewoners en ambassadeurs maken de mix compleet. Roelof is er blij mee: “Het is leuk om te zien dat toeristen en buurtbewoners de zaak op zaterdag goed weten te vinden. Veel van de gasten ken ik goed; het feit dat ik iedereen persoonlijk welkom heet bij de entree helpt daarbij natuurlijk wel. De nabijgelegen Piet Heinstraat is sterk in opkomst en wij merken dat ook, zowel qua concurrentie van nieuwe zaakjes in die straat als op het gebied van toegenomen toerisme.”
Ruimte voor groei?
De zaak draait goed, maar is er nog ruimte voor groei? “We zitten gemiddeld op 100 couverts, met daarnaast koffiedrinkers tussendoor. Soms met uitschieters naar 150 couverts. Boven bieden we ruimte voor meetings, workshops en recepties. Op zondag zijn we gewoon dicht, want ik wil ook wel een keertje vrij hebben natuurlijk. We openen al om acht uur ’s ochtends en het ontbijt kun je de gehele dag door bestellen. Denk daarbij aan overheerlijke pancakes of granola. Onze soepen zijn ook zeer de moeite waard; deze zijn altijd vegetarisch en van het seizoen. Met mindere kwaliteit kom je niet weg, ook niet op het gebied van koffie en thee. Die is bij ons van superieure kwaliteit, al vanaf de eerste dag. Het belang van goede koffie en thee moet in dagzaken niet onderschat worden. Om terug te komen op je vraag over groei… De laatste drie jaar is de omzet gestabiliseerd. We zitten op een mooi niveau, maar groei is er helaas niet meer. Blijkbaar hebben we het plafond bereikt.”