De smartphone heeft de wereld veranderd. Vroeger gebruikte je een mobiele telefoon enkel als telefoon, maar de technologische
ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat je tegenwoordig een volwaardig kantoor op zak hebt. Sterker nog: de smartphone (zo heet de mobiele telefoon tegenwoordig) is ook nog eens een draagbaar media-apparaat en portemonnee. Vooral dat laatste aspect is sterk in ontwikkeling en behoeft wellicht wat uitleg.
Technologie is voor sommigen een gruwel; het is lastig bij te houden welke ontwikkelingen daadwerkelijk voor een efficiëntere bedrijfsvoering zorgen. De digitale portemonnee in de smartphone is echter aan een niet te stuiten opmars bezig. Een jaar geleden werd Apple Pay gelanceerd in de Verenigde Staten, en zojuist is ook Android Pay gelanceerd, zodat ook Androidgebruikers met hun smartphone kunnen betalen. De NFC-chip in de smartphone maakt dit mogelijk. Gaan we een toekomst tegemoet zonder portemonnee en plastic pasjes? Het lijkt er sterk op. Banken proberen zelf services uit te rollen die op eenzelfde manier werken, alhoewel slechts 16 procent van de iPhone 6-bezitters ooit Apple Pay heeft uitgeprobeerd. Dit kan natuurlijk ook komen doordat vaak nog onduidelijk is of betalen met Apple Pay in een winkel of horecazaak mogelijk is. De grote Nederlandse banken richten zich overigens primair op Androidgebruikers; bezitters van een iPhone moeten wat langer wachten.
*Pinnen blijft nog even goedkoper*
Pinnen blijft op dit moment de meest gangbare en veilige manier van betalen. Apple Pay en Android Pay zijn in Nederland immers nog niet actief, ook omdat Apple de banken niet wil toestaan om programmatuur op de NFC-chip van de iPhone te zetten. Het bedrijf vraagt daarentegen wel 0,15% van alle transacties die met de gekoppelde creditcard worden verricht. Europese banken hebben (nog) geen baat bij het zakendoen met Apple, alhoewel het bedrijf heeft aangegeven dit jaar al in Europa actief te willen zijn. Het is dus wachten op een akkoord van de banken. ING heeft overigens al laten weten dat het 50 cent per maand gaat vragen voor mobiel betalen. Conclusie: vooralsnog is betalen met de pinpas nog het meest voor de hand liggend, maar dat komt vooral door de beperkingen die banken opleggen aan opkomende partijen, zoals Google en Apple en andersom. Gezien de kostenstructuur is dat vanuit het standpunt van de banken bezien terecht.
*Gasten lopen weg*
Als horecaondernemer moet je een goede infrastructuur ten aanzien van betalen kunnen aanbieden. Het accepteren van de meest gangbare betaalkaarten wordt als een vanzelfsprekendheid gezien door de gast. Met name internationale gasten betalen vaak en graag met de creditcard. Daarnaast gaat men tegenwoordig de deur uit zonder te controleren of er genoeg geld in de portemonnee zit: pinnen wordt immers als normaal ervaren. Wanneer er in je zaak niet gepind kan worden, dan wordt er enkel besteld waarvoor genoeg cash op zak is, of erger nog - de gast loopt weg
Op zoek naar een zaak die pinnen wél faciliteert.
*Contactloos betalen*
Contactloos betalen is een techische mogelijkheid die aan populariteit wint. Nu heeft ongeveer een kwart van de ondernemers een betaalautomaat in huis die hiervoor geschikt is. Het voordeel? Betalen gaat 10 seconden sneller dan met de conventionele pinmethode en de extra service wordt door veel gasten als prettig ervaren. Veel aanbieders van betaalautomaten bieden een omruilservice, waarbij een oude betaalautomaat omgeruild kan worden voor een nieuwe; vaak met wel enkele honderden euros voordeel. De nieuwe terminals maken contactloos betalen met zowel de pinpas als de smartphone mogelijk. Bovendien is contactloos betalen goedkoper per transactie. De investering kan zich dus terugverdienen.
*Conclusie?*
Betalen met pin en creditcard is een service die je eigenlijk wel moet aanbieden als horecaondernemer. Contactloos betalen is aan een opmars bezig en binnenkort gaan ook Android Pay en Apple Pay de betaalmarkt betreden. Als je jezelf de vraag stelt of jouw betaalvoorzieningen wel up-to-date zijn, dan is het raadzaam om je leverancier om extra informatie te vragen.
~Thijs Jacobs~
Gasten betalen vaker met smartphone
13 oktober 2015