Ga op pad met je keuken!

1 oktober 2015
Ga op pad met je keuken!

De foodtruck festivals schieten als paddenstoelen uit de grond en de gemeente Amsterdam is afgelopen zomer ook al begonnen met een
pilot voor foodtrucks. Hierbij rouleren 50 ondernemers ieder dagdeel van locatie. Er zijn 24 plekken in Amsterdam aangewezen voor de pilot. Streetfood in Nederland, Bourgondische Hollanders… Wie had dat tien jaar geleden zien aankomen? We duiken in de wereld van catering, bestellen en foodfestivals.

Het leuke van de foodtrucks in Amsterdam is, dat iedere truck een eigen specialiteit heeft. King Kumpir serveert gepofte aardappels die gecombineerd kunnen worden met salade en groenten. Bij ¿¡OfJeSpaanseWorstLust.nl!? vind je de beste worst en Ibericoham en de beste burgers vind je bij de foodtruck van Thrill Grill. Kortom: culinair gezien wordt de Amsterdammer verrast en onderwezen door de aanwezigheid van deze foodtrucks. Een tweede observatie: veel ondernemers achter deze foodtrucks hadden hiervoor al een stationaire horecazaak of hebben die nog steeds. Ervaring telt. Kan jouw lunchzaak profiteren van deze ontwikkeling? Ga jij binnenkort ook de hort op met je gerechten? En wanneer staat jouw lunchroom in een bestelapp?

*Festivals en foodtrucks*
Niet alleen de specifieke foodfestivals en foodtruckfestivals zijn commercieel interessant, maar ook muziekfestivals bieden een steeds gevarieerder culinair assortiment. Zoals op Lowlands, waar de stand van Smokey Goodness een succes bleek; zij serveerden perfecte spare ribs van de barbecue. Of op het Simmerdown festival in Puurs, België, waar je authentieke Jerk Chicken kon eten en fantastische cocktails kon bestellen. Beter dan in menig gespecialiseerde horecazaak en gezelliger bovendien. Een nadeel? Het moet er wel lekker weer voor zijn. Overigens is het hebben van een foodtruck niet altijd nodig; je kunt ook gewoon een standje of kraampje bouwen. Vaak hoef je ook niet heel ver te reizen om een graantje mee te pikken van evenementen. Bijna iedere plaats heeft wel een braderie, kermis, evenement op een sportclub of iets anders. Wanneer je daar een ingang vindt, kun je aardig wat extra omzet behalen.

*Traditionele catering*
Natuurlijk is er ook de ‘traditionele’ catering, waarbij je als lunchroomhouder de bezoekers van een bruiloft, vergadering of ander evenement van hapjes en drankjes voorziet. Hiervoor is geen foodtruck nodig (dat scheelt weer een investering), maar wel een bestelauto of iets dergelijks. Vorig jaar bezochten we bijvoorbeeld lunchroom De Keuken van Thijs in Utrecht. Zij bezorgen dagelijks bij vele bedrijven in de buurt en doen dat vaak met een piaggio. Een ander voorbeeld: Scandinavian Embassy in Amsterdam verzorgde de catering bij de lancering van een nieuwe auto van Volvo.

*Lunchroom mag best meer ‘tech-minded’*
Opmerkelijk weinig lunchrooms zijn terug te vinden in de overzichten van JUST EAT en Thuisbezorgd.nl. Een gemiste kans? Veel cafetaria doen het immers wel en met name de buitenlandse keuken scoort goed op deze websites en apps. Wanneer je zoekt op lunch of ontbijt, dan zie je echter dat lunchrooms veelal ontbreken. Hoe zou dat komen? Zeker nu je via Thuisbezorgd.nl via de app kunt kiezen voor het afhalen van de bestelling, is voor horecaondernemers weer een drempel weggenomen om deel te nemen. Imad Qutob, marketingdirecteur van Thuisbezorgd.nl, vertelt ons er meer over: “Wij zouden lunchrooms met open armen ontvangen, maar het is een beetje het ‘kip en het ei-verhaal’. Lunchrooms bezorgen vaak niet en veel van onze klanten weten nog niet dat de afhaalfunctie bij ons bestaat. Het grote voordeel van deze functie is, dat je niet op je bestelling hoeft te wachten in de zaak. Op het gebied van afhalen is een flinke groei mogelijk en we hebben er een aparte salesafdeling voor opgezet. Met ruim een miljoen bestellingen per maand zijn wij natuurlijk een grote speler. Nederlanders bestellen bovendien veel minder vaak lunch dan in Duitsland bijvoorbeeld; Duitsland is onze belangrijkste markt. Het land heeft de grootste economie van Europa en de lunch is daar veel groter dan in Nederland. In België en Oostenrijk, landen waar wij ook zeer actief zijn, is de lunch ook veel belangrijker dan in Nederland. Onze piek zit tussen vijf uur in de middag en half acht ’s avonds. Tijdens de lunch kun je in Nederland niet eens van een klein piekje spreken, maar wat niet is, kan nog komen.”

*Nederlanders gaan nog meer eten bestellen*
Nederlanders zijn redelijk up-to-date wat betreft technologie, naar het schijnt. Of zien we dat verkeerd? “Nou, Nederlanders zijn nog vrij traditioneel”, zegt Imad. “De Chinees of pizzeria om de hoek wordt nog relatief vaak gebeld, wanneer klanten eten willen afhalen. Ook is er een andere drempel die Nederlandse ondernemers nog weerhoudt van het opzetten van een bezorgservice. Wanneer je zo’n service wil beginnen, dan heb je een scooter nodig, personeel (dat zijn al gauw vijf of zes mensen die parttime voor je werken) en extra verzekeringen. Wanneer een andere partij het bezorgen zou overnemen, dan is die drempel weggenomen. In Amsterdam is er nu al zo’n partij actief en in de Verenigde Staten, Duitsland en België zie je dit fenomeen ook. Het is echt opkomend, dus we verwachten dat het eten bestellen nog groter wordt dan het nu al is. Overigens heeft Domino’s pizza via ons platform in Utrecht een proef gedaan met lunch en hebben besloten dit door te zetten. Het kán dus wel!”

*Lastig kiezen*
Je ziet het. Van bestellen tot ophalen en van muziekfestival tot foodfeest. Er zijn legio mogelijkheden om extra omzet vanuit je keuken te genereren. De vraag is, welke manier jij kiest. Belangrijk is vooral, dat het bij je zaak past. Als je je niet thuisvoelt tussen hippe foodies, dan start je geen foodtruck. Zit je op het platteland, dan is bezorgen minder interessant. Iedere zaak en iedere ondernemer is immers verschillend.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws