Let op... Bij het maken van uw website

14 december 2010
Let op... Bij het maken van uw website

Elk bedrijf of instelling kan tegenwoordig via het internet gevonden worden. En ongeveer net zo veel bedrijven hebben een eigen website. Dit betekent echt niet dat al deze sites goed zijn en iets positiefs bijdragen aan de bijbehorende ondernemingen. Vooral de professionaliteit van de (horeca)websites laat nog veel te wensen over. Hieronder zes aandachtspunten bij het maken (en onderhouden) van uw website.

*1. Eerste indruk*
Het is leuk om zelf aan de slag te gaan met het maken van een website, maar onderzoek wijst uit dat professionaliteit vertrouwen kweekt. Met andere woorden als de eerste indruk van uw gast een positieve is vanwege de professionaliteit van uw website, zal de gast er van uit gaan dat uw hele onderneming net zo professioneel is. Investeer daarom in een goede website door een professionele website bouwer in te schakelen.

*2. Budgetmanagement*
Voordat u opzoek gaat naar een website bouwer, is het handig om even onder elkaar te zetten wat u precies wilt en hoeveel u er aan uit wilt geven. Als u gesprek bent met een website bouwer zorg er dan voor dat deze altijd de kosten van het website bouwen uiteenzet en per onderdeel specificeert. U kunt dan zelf kiezen uit de opties en bepalen wat u er aan uit wilt geven. Het tegenovergestelde kan ook. Door zelf een budget te noemen, kan de website bouwer aangeven wat deze daarvoor kan doen. Dit leidt tot veel meer vergelijkbare offertes van website bouwers.

*3. Vraag door*
Blijf kritisch bij het benaderen van een website bouwer. Vraag de website bouwer bijvoorbeeld wat de veel voorkomende problemen zijn bij de website bouwer wanneer hij projecten doet voor zijn klanten; een dergelijke vraag geeft inzicht in de sterktes en zwaktes van het bedrijf. Kijk ook of de website bouwer vergelijkbare voorbeelden heeft van projecten zoals u die in gedachten heeft. Het zou jammer zijn wanneer uw website project dient als pilot project.
Tijdens het project is het goed om na te gaan in hoeverre de website bouwer met uw doelstellingen meedenkt. Is hij ook voldoende kritisch of beaamt hij alleen wat u aangeeft (in dat laatste geval loopt u wellicht risico’s).

*4. Sterke inhoud*
Geef uw website bouwer voorbeelden van websites. Zo weet deze beter wat en hoe u de website wilt hebben. Let er inhoudelijk verder op dat al uw contactinformatie duidelijk te vinden is en dat uw (potentiële) gast niet hoeft te zoeken naar informatie. Zorg er tevens voor dat er geen spel- en taalfouten op de website staan. Dit zal de professionaliteit van uw website namelijk geen goed doen.


*5. Onderhoud*
Een professionele website vereist ook een professionele projectaanpak. Zorg ervoor dat u voorbeelden krijgt hoe het project wordt gemanaged door de website bouwer. Immers: 70% van de ICT projecten bereikt niet de resultaten die ervan verwacht werden.

*6. Gevonden worden*
Extra hulp bij het maken van een website vindt u bij een zoekmachine marketing bureau. Zij kunnen u tips geven waardoor u de kans vergroot dat uw website gevonden wordt. U kunt uw bedrijf natuurlijk ook zelf aanmelden bij verschillende recensie websites, zodat u daar in ieder geval al in de database staat.


~Nienke van Haasteren~

Overig nieuws