Met een lunchroom ben je dagelijks bezig met het maximaliseren van gastvrijheid, kwaliteit en een prettige sfeer voor de gasten. Maar achter de schermen speelt steeds vaker nog een andere uitdaging: digitalisering. Van online reserveringssystemen en contactloze betalingen tot slimme kassa- en voorraadbeheersystemen – digitale tools maken het werk efficiënter, zodat je je nóg meer kunt focussen op je gasten. Maar in toenemende mate bepaalt digitalisering ook of je als onderneming toekomstbestendig blijft.
Uit onderzoek blijkt dat de gastvrijheidssector nog achterloopt in digitalisering ten opzichte van andere sectoren. Daarom wordt dit jaar opnieuw de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid uitgezet. Een onderzoek waar jij als lunchroomhouder aan mee kunt doen om de sector vooruit te helpen én waarmee je kans maakt op een Digital Quick Scan – een op maat gemaakt adviesrapport om jouw bedrijf digitaal sterker te maken. De survey is van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en partners, waaronder Koninklijke Horeca Nederland.
Lunchrooms zetten stappen, maar kunnen meer winst behalen
In 2024 namen honderden ondernemers deel aan de monitor. Hun antwoorden gaven een helder inzicht in hoe digitalisering nu wordt toegepast en waar de kansen liggen. Enkele opvallende uitkomsten:
- Organisaties gaven zichzelf gemiddeld een 7,1 voor digitalisering.
- 73% ontwikkelde in de afgelopen twee jaar nieuwe producten of diensten dankzij digitale technologie.
- Slechts 56% beschikt over een duidelijke digitaliseringsstrategie.
Deze cijfers laten zien dat er beweging is, maar ook dat er – ook voor lunchrooms – nog veel winst te behalen valt.
Digitalisering pure noodzaak: meer omzet en verbeterde klantbeleving
“Horecaondernemers hebben veel aan hun hoofd, en het is begrijpelijk dat digitalisering niet altijd prioriteit krijgt. Maar voor de toekomstbestendigheid van je onderneming is het pure noodzaak,” zegt Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC.
“Door slimmer te werken met digitale tools – van online reserveringssystemen tot data-gestuurde marketing – maak je niet alleen je bedrijfsprocessen efficiënter, maar verhoog je je omzet en verbeter je de klantbeleving. Digitale tools helpen je om zichtbaar te zijn op de juiste momenten, voor de juiste doelgroep, met een frictieloze klantreis. Dat is wat bezoekers van morgen verwachten, en wat ze aan je bindt.”
Waarom jouw deelname ertoe doet
Met de Nationale Digitaliseringsmonitor brengen NBTC en partners in kaart waar horecaondernemers staan en welke uitdagingen zij ervaren. Daarom roept Van Let zoveel mogelijk deelnemers op om mee te doen.
“Door als ondernemer de online survey in te vullen, geef je landelijk opererende belangenorganisaties een waardevol kompas. We krijgen zo beter inzicht in het digitaliseringsniveau van horeca- en gastvrijheidsondernemers, welke uitdagingen zij ervaren en waar behoefte aan is. Met die kennis kunnen we regelingen en voorzieningen beter afstemmen op de praktijk. Het is een kleine tijdsinvestering, maar met een groot effect voor de hele sector.”
De vragenlijst kost maximaal 7 minuten en gaat in op digitalisering in marketing, bedrijfsvoering, data en innovatie. Invullen kan tot en met 31 oktober 2025.
En er is een extra reden om mee te doen: onder alle deelnemers wordt een Digital Quick Scan verloot – een persoonlijk adviesrapport met concrete aanbevelingen ter waarde van €1.000.
Doe mee en vul de vragenlijst in via www.nbtc.nl/survey
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.