Op Reportage: Panino di Pino

Auteur: Noah Gerssen
Video 21 februari 2020
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. 

Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Simone die Joeseppe Prestifilippo heet. Joeseppe komt uit Sicilië en daar noemt iedereen elkaar Pino als bijnaam, en een panino is in het Italiaans broodje. Dus eigenlijk betekent Panino di Pino letterlijk ‘Broodje van Pino’. Dit speelde zich ongeveer af toen ze hun lunchroom hadden geopend in Kanaleneiland in 1997 daar heeft de lunchroom een tijd gezeten totdat ze in 2010 verhuisde naar het winkelcentrum van Vleuterweide, waar ze ondertussen al 9 jaar zitten.

De lunchroom heeft een moderne sfeer maar ook een tintje Italiaans, dit zorgt ervoor dat het aantrekkelijk is voor de klanten die uit de buurt komen. Omdat het een lunchroom is, komen er vaak mensen uit de buurt waaronder moeder, opa’s, oma’s, vuilnismannen, politieagenten en scholieren in de middag een hapje eten of een kop koffie drinken. Gelukkig is daar genoeg ruimte voor want de lunchroom heeft rond de 50 zitplaatsen met het terras meegeteld.

Simone werft haar klanten doormiddel van mond tot mond reclame, naar haar mening is dat namelijk de beste soort reclame die je kan gebruiken in een kleine gemeenschap. Ook plaatst Simone soms wel eens iets op social media maar door de drukte in het restaurant is daar vaak geen tijd voor. "Het liefste zou ik wel 4 dingen per dag willen plaatsen omdat er zo veel te melden is", zegt Simone.

De gerechten

Panino di Pino is dus een heel diverse lunchroom, ze hebben kwalitatief goede producten voor iedereen voor een redelijke prijs in vergelijking tot andere lunchrooms. De lunchroom Panino di Pino heeft een Italiaanse sfeer en serveren daarom ook typisch Italiaanse producten waaronder pasta’s, belegde bollen heerlijke koffie en sorbetijs.

De Italiaanse bollen worden elke ochtend vers gekneed en gebakken in een bakkerij. Vervolgens gaan ze naar de winkel waar ze voor de bereiding worden verwarmd zodat ze een goudbruine kleur krijgen met een krokante buitenkant. Ook heeft de lunchroom eigen broodjes zoals de bol gerookte kip en de Parma de luxe waarin producten zitten die ze zelf maken, bijvoorbeeld de pesto.

Het winkelcentrum

Het restaurant staat in het winkelcentrum van Vleuterweide, zoals elke horecazaak moet je een vergunning hebben voor een terras. Die is er ook, het terras is op de centimeter na uitgerekend en daar betalen ze ook voor. Ook is het zo dat er genoeg ruimte moet zijn voor de hulpdiensten als die door het winkelcentrum heen moeten.

In het winkelcentrum zijn nog 5 andere horeca gelegenheden: 4 restaurants en een snackbar, Simone merkt niet echt dat er concurrentie is omdat dat geen lunchrooms zijn. Natuurlijk doen zij ook wel lunch, maar de klanten komen sneller naar Panino di Pino omdat de koffie er veel beter is. Ze staan niet voor niets bekend om het ‘chaotische drukke tentje’ met de goede koffie.

Het is dus een niet al te groot winkelcentrum, maar in een klein winkelcentrum kan ook van alles gebeuren. Het gekste wat Simone in haar zaak heeft meegemaakt gebeurde een paar jaar terug tijdens Kerst.

Elk jaar is er een grote kerstmarkt in het winkelcentrum. Het hard gesneeuwd en er hing een warme romantische sfeer in de lucht. Buiten hoorde ze gezang van een koor en voor ze het wist stond het koor binnen, Simone vond dit niet alleen gek maar ook speciaal, net zoals haar lunchroom.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Noah Gerssen, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws