Of een horeca-ondernemer gratis kraanwater schenkt aan gasten moet hij zelf kunnen bepalen. Dat vindt Hans Leenhouts, projectleider op de afdeling Horeca Ondernemers & Adviseurs bij Koninklijke Horeca Nederland. "Je moet je als ondernemers afvragen: maken mijn gasten er een punt van als ik het niet doe?" Het Vara programma Kassa is vorige week de actie 'Gratis Kraanwater' begonnen. Eetgelegenheden die gratis water schenken kunnen een sticker op hun deur plakken en Kassa vermeldt dit op hun website.
Uit reacties op de website van Kassa is op te maken dat het onderwerp zeker wat losmaakt bij gasten en horecaondernemers. 'Ja hoor, er moet weer een tik uitgedeeld worden naar de horeca, jullie weten niet half wat het is om een tent te runnen', is één van de gepeperde commentaren. Een tegenargument: 'Wat een zielig reacties weer van de horeca kant, in Frankrijk krijg je gewoon een karaf water. Die gaan toch ook niet allemaal failliet?' Volgens Leenhouts ligt de waarheid ergens in het midden. "De handeling van het schenken moet wel gebeuren, daar gaan de kosten in zitten."
*Grens*
Jurgen de Ridder staat achter de bar bij restaurant Nooon in Amsterdam, ze hebben geen centraal beleid voor het schenken van kraanwater. "Als gasten een cappuccino bestellen, dan geef ik daar wel een glas water bij. Maar mijn collega geeft standaard een Spa Blauw als iemand om water vraagt."
"Waar ligt de grens?" vraagt Leenhouts zich af. Café's zijn, veel meer dan restaurants, afhankelijk van consumpties. Straks zitten twee gasten aan een biertje en twee aan het kraanwater; mis je de helft van je omzet. Ze houden wel een hele tafel bezet."
Een grote fles water, een klein flesje, wel bubbels, geen bubbels, kraanwater, bronwater... Volgens horecaondernemer Peter Bijl de Vroe uit Utrecht geeft het verkopen van twee soorten bronwater ook overzicht. "Daarbij bieden wij goede kwaliteit bronwater aan, voor een schappelijke prijs. Voorheen schonken wij wel kraanwater, maar soms gaan er drie karaffen per tafel doorheen. Dan ben je de hele avond water aan het bijvullen."
*Geld voor handeling*
Voor allebei de kanten valt wat te zeggen, denkt Leenhouts. Hij heeft wel een suggestie voor ondernemers: "Stel, de inkoopprijs van het flesje water is 0,30 ct en je verkoopt het flesje voor 1,75, dan is je bruto marge 1,45. Maar, de bestelling moet opgenomen worden, het glaasje ingeschonken en iemand moet het brengen. Een ondernemer zou kraanwater kunnen serveren, en 1,45 rekenen voor de handelingen die gemaakt worden." Zo maak je volgens Leenhouts een aardig gebaar.
"Als gasten erover klagen dan moet je je als ondernemer afvragen wat het oplevert als je wél kraanwater schenkt. Een tevreden gast die terug komt, is soms meer waard."
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20De%20RestaurantKrant.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20De%20RestaurantKrant.nl%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/khn-wel-of-geen-kraanwater-schenken-moet-de-ondernemer-zelf-bepalen/
~De RestaurantKrant, De Cafékrant, Sanny Visser~
KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"
15 december 2009