Zaterdag 06:13 uur: “Hai, ik heb echt heel slecht geslapen vannacht en voel een hoofdpijn opkomen. Sorry voor vandaag...” Ik meteen bellen maar krijg direct de voicemail. Telefoon uitgezet? Wat nu? Is dit een mededeling dat ze er met haar hoofd niet helemaal bij zal zijn vandaag, gaan het hele langzame cappuccino’s worden? Of is dit een ziekmelding?
Mijn baas zou vroeger zeggen: “Paracetamolletje, koffietje en ik zie je zo.” Dat was het nadeel van toen je nog moest bellen om je af te melden: je kon overgehaald worden om toch te komen. Dan is appen veiliger. Want om eerlijk te zijn was dat inderdaad ook mijn plan toen ik probeerde te bellen. “Neem een para en een havercappu en let’s goooo!” Maar die kans kreeg ik niet, ze was me te slim af. Wij stonden vroeger vervolgens te ijlen aan tafel, hete thee over iemand heen te gooien en met een rekenmachine het wisselgeld uit te rekenen, maar of dat nou allemaal zo verantwoord was, is maar de vraag. Snottebel is ziekmelden. Dat hebben we ze vanaf 2020 zo aangeleerd en daar moeten we nu mee dealen.
Vanuit hun point of view is dat ook gewoon fijner. Je voelt je niet chill dus je slaapt even lekker wat uurtjes bij, je bestelt wat gezonds te eten, je laat je lichaam goed herstellen en je kunt er de volgende dag weer 100 procent tegenaan. Als vaker ziekmelden voor iedereen fijner is, dan moeten we dat doen. Vaker invallen voor een zieke collega is dan wel van cruciaal belang, daar moeten we op hameren.
Vier is de nieuwe vijf
“Ik heb een tussenjaar en wil zoveel mogelijk werken dus plan mij maar iedere week drie volle dagen in!” ‘Heb je nog een andere baan ernaast dan?’, hoor ik mezelf denken, maar besluit om dat toch maar niet te vragen. Vergeleken met de meeste studenten is drie dagen best aardig dus binnenharken deze workaholic.
Bij Toastable werkt niemand meer vijf dagen en bieden we sollicitanten maximaal 36 uur per week aan. Tegen andere (franchise)ondernemers zou ik willen zeggen: ga vier dagen in je eigen bedrijf werken en ga de vijfde dag het bedrijf van een ander bekijken. Zo blijf je scherp, prikkel je je creativiteit en kom je nog eens ergens.
Franchise is trouwens de perfecte vorm van ondernemen voor Gen Z-ers. Je bent ondernemend dus je wilt iets voor jezelf starten, je wilt ook een stukje zekerheid voor de toekomst en dat krijg je doordat je een groep mede-ondernemers naast je hebt staan. Omdat de investering bij Toastable vergeleken met andere overdag-horecaformules relatief laag is, is onze formule een goede optie voor deze groep om te gaan ondernemen.
This email could have been an appje
Ziekmelden, solliciteren, klagen, faciliteren, hulp vragen. Alles gaat in korte appjes maar zet dat eens af tegen de eindeloos lange telefoongesprekken met klantenservices, de stapels papieren post van de Belastingdienst of een bomvolle met spam gevulde mailbox. Je kan zeggen wat je wilt, maar appjes zijn wel lekker effectief. De belangrijkste informatie staat al in de voorvertoning op je schermpje dat vanzelf verschijnt als je je hoofd erboven hangt zonder je huidige taak te hoeven onderbreken. Fantastisch toch! Het tijdperk van eindeloze saaie meetings is gelukkig bijna voorbij en ik denk dat we het tijdperk van veel te lange e-mails ook snel achter ons laten.
Laatst kreeg ik rond drie uur ’s nachts een appje van een medewerker met de vraag een voorschot op zijn salaris te mogen krijgen. Door de mentaliteit van Gen Z-ers en het gemak van Whatsapp is alle bureaucratie en hiërarchie waar wij ons al zo lange tijd aan ergeren in één klap van de baan. Eigenlijk best briljant!
Gen Z-ers zijn zo gek nog niet, wij moeten ons alleen beter aanpassen. Adapt to change.
Over Bartjan Hendriksen
Bartjan Hendriksen is de oprichter en eigenaar van Toastable. In september 2012 richtte hij zijn tostiketen op en inmiddels bestaat deze uit zes locaties, waarvan de vestigingen in Almere en Arnhem in eigendom zijn van franchisenemers. In juli 2022 sprak Lunchroom de ondernemer uitgebreid voor een interview.
Foto: Bas de Brouwer
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.